Klárka se ukázala světu. Nová studentská formule už vyhlíží závody

P0009565-3.jpg
Úspěšnou závodní sezonu popřál týmu FS TUL Racing děkan fakulty strojní Petr Lenfeld. Foto: Adam Pluhař, TUL

Nový monopost pro mezinárodní závody Formula Student představil po mnohaměsíčním vývoji a konstrukčních pracích ztížených epidemií studentský tým FS TUL Racing. Díky mnoha úpravám a vylepšením má formule předpoklady k tomu, aby atakovala na okruzích čelní příčky.

Jedná se už o čtvrtý závodní vůz zkonstruovaný studenty naší univerzity. Po Elišce, Markétce a Aničce dostala nová formule jméno Klárka. V univerzitní aule vůz slavnostně pokřtil děkan fakulty strojní Petr Lenfeld.

Při vývoji a konstrukci vozu spojilo síly na 30 studentů. Většinou strojařů, součástí univerzitního týmu FS TUL Racing jsou ale i mechatronici nebo ekonomové. Jádro tvořilo deset studentů se zkušenostmi z vývoje předchozích formulí, zbytek byli nováčci. „Asi jako všechny ostatní nás poznamenala pandemie. Nemohli jsme se scházet, zdržela se výroba a dodání jednotlivých dílů. O to víc si vážím toho, že monopost máme,“ řekl kapitán týmu Milan Pekárek.

Vylepšená karoserie a řazení jako v F1

Podle pravidel mezinárodní soutěže univerzitních týmů Formula Student musí každý rok závodit jiný vůz. Pro studentské týmy je to zároveň příležitost své monoposty vylepšovat. A Klárka má zdokonalení celou řadu. K největším inovacím patří studenty navržený a vyrobený rám a karbonová karoserie. Ta už není vyrobena jako jeden celek a díky tomu bylo možné optimalizovat jednotlivé prvky zvlášť. Ke zkonstruování karoserie tým využil technologie infuzní laminace, jež umožňuje vyrobit kvalitnější a tvarově složitější karbonové díly.

„Vylepšili jsme například přední a zadní křídla,“ nastínil Milan Pekárek, jenž nyní na fakultě strojní studuje navazující magisterský studijní program materiály a technologie.

Konstruktéři věří, že na okruzích Klárce pomůže i její nízká hmotnost. Ta je nyní 229 kilogramů. Hmotnost pomohlo snížit využití 3D tisku. „Oproti minulým letům jsme více využili metody 3D tisku, a to především pro mechanicky nenamáhané součásti. Například příruby chladicího okruhu, uchycení displeje, spojkový a plynový pedál nebo spojovací vložky do karoserie,“ přiblížil Milan Pekárek.

 

Formuli pohání řadový čtyřválec o objemu 600 kubických centimetrů ze závodního motocyklu Suzuki GSX-R. Vůz získal vyšší výkon díky tomu, že konstruktéři nahradili mechanickou sací klapku plně elektricky ovládanou. „Mimo jiné to umožní podřazování bez spojkového pedálu stejně jako u vozů formule 1, kde mají řazení na podobném principu. To nám umožní dosáhnout lepších časů v dynamických disciplínách,“ zmínil Ladislav Horálek, student třetího ročníku fakulty strojní a šéfkonstruktér týmu.

Klárka má také větší prostor pro řidiče. Nová konstrukce rámu rovněž umožňuje lepší rozložení váhy na podvozek díly optimálnějšímu uchycení zadního kola. Změnami prošel i podvozek. Jiná je konstrukce těhlic i uchycení tlumičů. Velkých změn doznal chladicí okruh. Tým poprvé využil jiného, než sériově vyráběného chladiče. „Nadimenzovali jsme si chladič přesně pro potřeby našeho vozu a ten jsme nechali zakázkově vyrobit. Tím jsme rapidně snížili hmotnost celého chladicího okruhu,“ upřesnil Ladislav Horálek. Velkého vylepšení se dočkala elektroinstalace a data logging. Týmu to dopomůže k lepší zpětné vazbě o vlastnostech vozu a následnému návrhu vozu nového.

Pilotem se může stát každý

A kdo usedne za řízení nového vozu? „Každý dostane možnost si řízení během testování na okruhu vyzkoušet a s vozem se sžít. Během zajíždění jednotlivých kol se zjistí, komu jde řízení nejlépe. Na závodech je to pak velká zodpovědnost a samozřejmě velký adrenalin,“ uvedl šéfkonstruktér Horálek.

Rozpis závodů pro nadcházející sezonu ještě není znám, univerzitní tým ale počítá s účastí nejen na domácích, ale i zahraničních okruzích.

Výroba nového vozu vyšla přibližně na dva miliony korun. Zkonstruovat monopost by se nepodařilo bez vydatné pomoci sponzorů. Firmy univerzitní tým podpořily finančně i materiálně, poskytly vlastní know-how či zakázkově vyráběly jednotlivé díly. Fakulta strojní zase studentům umožnila využívat zázemí laboratoří, se stavbou pomáhalo týmu několik univerzitních expertů.

Děkan fakulty strojní Petr Lenfeld popřál během slavnostního křtu celému týmu hodně štěstí: „Držím týmu palce a věřím, že se naše nová formule v konkurenci ostatních vozů neztratí.“

Konstruktérský tým zapojený do Formule Student vznikl na Fakultě strojní TUL už v roce 2015. „Pro studenty je skvělé, že poznatky, které získají ve výuce, využijí v praxi při stavbě formule. Za velký přínos pokládám i symbiózu ve spolupráci s firmami,“ doplnil děkan Lenfeld.

Závody detailně prověří každý monopost

Formula Student je prestižní mezinárodní soutěž, které se účastní více než 500 univerzitních týmů z celého světa. Každý tým má možnost účastnit se soutěžních událostí po celém světě. Formuli vždy podrobně posuzuje odborná porota a vůz musí projít několika fázemi vstupní přejímky. Celá soutěž je postavena na přísných pravidlech. Velký důraz se klade na bezpečnost. Závody jsou rozděleny na statické a dynamické disciplíny, ze kterých tým získává určitý počet bodů. Vítězem se stane ten, kdo získá nejvíce z 1000 možných bodů.

V první fázi statických disciplín každý tým prezentuje konstrukční řešení a vyspělost technické stránky svého návrhu. Na straně ekonomické se představuje business plán sériové výroby a analýza nákladů.

V dynamických disciplínách se týmy utkají v akceleračních soubojích obecně známých jako drag race, průjezdu osmičkou a autokrosu testující celkovou ovladatelnost vozidla (skid-pad). Vrcholem soutěže je vytrvalostní závod na 22 kilometrů zahrnující výměnu pilotů a sledování spotřeby.

Adam Pluhař

KORONAVIRUS – OPATŘENÍ A NAŘÍZENÍ

Vedení školy aktualizuje opatření a nařízení v souvislosti s pandemií koronaviru. AKTUÁLNÍ INFORMACE

Další články v rubrice

Den otevřených dveří na TUL. Foto Jaroslav Tomášek_TUL  (53).jpg

V OBRAZECH: Den otevřených dveří na TUL 2021

Přednášky o studijní nabídce, informace k přijímacímu řízení, studiu i ubytování nebo prohlídka laboratoří… Den otevřených dveří na Technické univerzitě v Liberci přilákal přes 400 návštěvníků. Další uchazeči o studium se připojili online....

22. 11. 2021 | Události | 407

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce

correct-2.jpg

Jedinečný displej absolventa TUL boduje ve světě. »Vidí« lépe

Firma CREAL absolventa TUL Tomáše Sluky je čtvrtým nejlepším startupem Švýcarska. Úspěch má díky vývoji jedinečného displeje pro zařízení s rozšířenou realitou, v němž může oko zaostřovat jako v reálném světě. Nový displej dává rozšířené realitě...

4. 1. 2022 | Lidé | 650