Končí projekt, který předběhl »koronavirovou« výuku

foto2-2.jpg
Na projektu Cross Border Learning spolupracovali učitelé katedry cizích jazyků EF TUL s kolegyněmi z multimediálního centra jazyků TU Dresden. Na snímku Pavla Klopánová prezentuje modelový kurz Flipped Classroom. Foto: EF TUL

Výuka po síti se v době koronavirové stala spásnou náhradou za zavřené učebny. Projekt Technické univerzity v Liberci a Technické univerzity v Drážďanech přitom na online výuce přímo stavěl ještě před pandemií. Na pět stovek studentů a učitelů naučil využívat virtuální platformy výuky a užívat si jejich výhod. Díky projektu také vzniklo několik digitálních modulů pro výuku cizích jazyků.

Na projektu „Přeshraniční vzdělávání a učení – s Virtual Exchange a Flipped Classroom v jazykové výuce na TU v Liberci a TU Dresden“ (Cross Border Learning) dvacet měsíců spolupracovali učitelé katedry cizích jazyků Ekonomické fakulty TUL s kolegyněmi z multimediálního centra jazyků na partnerské TU Dresden. Jeho hlavním posláním byla podpora výuky cizích jazyků na TUL prostřednictvím virtuální výměny a použití online nástrojů.

„Při plánování projektu organizační tým vůbec netušil, že v době realizace projektu bude celá Evropa i svět čelit velké výzvě – koronavirové pandemii, která pak výrazně ovlivní nejenom všechny společenské aktivity, ale i vzdělávání, a na všech typech škol posune výuku do formy online. Právě v tomto náročném období realizace projektu a jeho aktivity přesně naplnily potřeby a očekávání, které s sebou tato nová situace na učitele naložila. Když byla prezenční výuka na školách převedena do režimu online, tak jsme měli již poměrně velký náskok,“ říká Helena Neumannová, vedoucí Katedry cizích jazyků Ekonomické fakulty TUL.

Komunikace probíhala především v angličtině a němčině, v rámci projektu byly připraveny výukové materiály i pro několik kurzů němčiny a češtiny. Projekt obohatil téměř 500 osob, převážně studentů z obou zemí. Zároveň podpořil dvacet učitelů z obou institucí, jejichž aktivity vyústily do přípravy dvou modulů – „Virtual Exchange“ (Virtuální výměna) a „Flipped Classroom“ (Převrácená třída).

První skupina učitelů vytvořila šest „virtuálních výměn“, kde si studenti ve smíšených týmech vyzkoušeli online spolupráci v mezinárodních projektech. Například vytvořili online průvodce studiem double degree programu International Management, který má EF TUL společně s TU Dresden/IHI Zittau, zpracovali a vyhodnotili studentské ankety nebo zkoumali kulturní rozdíly v obou zemích během procesu ucházení se o zaměstnání. Kromě jazykových dovedností modul podporoval především mediační a interkulturní dovednosti.

Ve druhé skupině, jež modelovala scénáře výuky pro „převrácenou třídu“, vznikly výukové kurzy pro anglický, český a německý jazyk, digitálně doplněné interaktivní nabídkou pro samostudium. Pedagogové použili širokou škálu nástrojů k navrhování interaktivních aktivit založených na zpětné vazbě studentů, například h5p, Canva, Forum, Etherpad nebo Slido a k modelování doprovodných kolaborativních aktivit, jako jsou Mindmeister, Flipgrid, Padlet a Jamboard. „Jednalo se o interaktivní, kreativní materiál, kde se těžiště aktivity studentů přesouvala na jejich samostatnou práci, role učitele spočívala spíše v konzultaci, koučování. Proto ‚převrácená třída‘,“ doplnila Helena Neumannová.

Vytvořené digitální aktivity jsou nyní přístupné všem učitelům jazyků ve formě digitálních modulů obou institucí na výukových platformách Moodle. Moduly jsou didakticky anotovány, opatřeny doporučeními k implementaci pro kolegy a učitel je může importovat do svého cílového kurzu a upravit.

Vedle intenzívní spolupráce učitelů na modulech byly doprovodnými aktivitami projektu i třídenní exkurze a dvoudenní workshopy pro studenty organizované vždy v obou zemích. Vedle pracovní části zprostředkovaly studentům i poznatky o studiu na partnerské univerzitě a reálie sousední země. Součástí projektu byly i úvodní a závěrečná konference.

„Pedagogům přinesl projekt nové poznatky a zkušenosti s použitím aplikací, které většinou do té doby neznali, seznámili se také s příklady dobré praxe při použití těchto nástrojů. Myslím, že spolupráci s kolegyněmi a kolegy z partnerské univerzity velmi ocenili. A studenty práce online na projektu bavila a byli velmi kreativní. V rámci workshopů a exkurzí do sousední země měli možnost navázat nové kontakty, více proniknout do studijního prostředí zahraniční univerzity a poznat některá zajímavá místa,“ zhodnotila Helena Neumannová česko-německý projekt, jenž byl podpořen z prostředků Evropské unie a z rozpočtu ČR a dodala: „I když projekt k poslednímu srpnu oficiálně skončil, nekončí tím vzniklá partnerství ve výuce a v učení. Ta budou i nadále pokračovat. Už teď plánujeme další společné aktivity a spolupráce.“

Adam Pluhař

 

Další články v rubrice

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce

dfsf.jpg

Novou kvestorkou TUL je Martina Froschová

Absolventka naší ekonomické fakulty působila posledních 14 let na pozici asistentky kvestora Technické univerzity v Liberci. Zná tedy velmi dobře univerzitní prostředí i příslušnou legislativu.

15. 3. 2024 | Lidé | 538