T-UNI: Online zpravodaj Technické univerzity v Liberci

Naše univerzita má vlastní elektromobil. Je schopný vyvinout minimálně osmdesátikilometrovou rychlost a dojede na jedno dobití zhruba 100 km. Protože podstatnou část konstrukce tvoří extrudované hliníkové profily, říká se mu eŠus. Pro školící a testovací účely ho společně vytvořili studenti doktorských studijních programů fakulty strojní a fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií.

Už máme za sebou několik testovacích jízd. Nyní pracujeme na dokončení elektrické instalace ve vozidle a doplnění o funkční bloky palubní elektroniky. Podle harmonogramu bychom měli většinu systémů dokončit letos v červnu", říká doktorand Pavel Jandura z ústavu MTI fakulty mechatroniky. Jeho cílem je koordinovat oblasti elektrického pohonu, trakční baterie a palubní elektroniky  pro elektromobily vyvíjené na TUL.

Na zhotovení  eŠusu pracují studenti od roku 2011. Plní tak výzkumný úkol navrhnout a postavit první elektromobil na TUL. Jejich práce je spolufinancována z prostředků ústavu Cxl a studentské grantové soutěže univerzity. Podpořila ji také mladoboleslavská automobilka Škoda Auto a.s. Koncepčně se jedná o dvoumístné dvoustopé vozidlo s pevným rámem z hliníkových profilů, který z výukových důvodů umožňuje snadný přístup ke všem důležitým komponentám vozidla. Ocelové díly jsou použity pouze na zvláště namáhaných místech konstrukce. Pohonnou jednotku tvoří BLDC elektromotor spolu se šesti stupňovou manuální převodovkou. Trakční baterie 10,8 kWh je složena ze 17s LFP článků

Rozhodli jsme se, že nebudeme přestavovat sériově vyráběný automobil a přistoupili jsme k vlastní konstrukci. Tu navrhla katedra vozidel a motorů FS TUL, která má značné zkušenosti v tomto oboru a především disponuje potřebným vybavením pro návrh i následnou realizaci kompletního vozidla“ říká doktorand a hlavní konstruktér vozidla eŠus Martin Bukvic z katedry KVM fakulty strojní.

Vozidlo je vybaveno spojkovým pedálem s hydraulickým ovládáním spojky. Brzdy jsou na obou nápravách kotoučové. Brzdový systém je bez podtlakového posilovače.  Směrové řízení vozidla je realizováno vzhledem k jeho hmotnosti rovněž bez posilovače řízení. Rozvor náprav vozidla je 2462 mm a rozchod obou náprav je 1435 mm vzhledem ke specifickému použití dvojice předních náprav z vozu Škoda Fabia se zavěšením typu McPherson. Délka vozidla je 3350 mm a výška 1300 mm. „Hmotnost a výkony vozidla byly koncipovány tak, aby vyhověly kategorizaci vozidla do skupiny L7e (dle Směrnice Evropského parlamentu Rady 2002/24/ES), kde hmotnost vozidla bez baterií v nenaloženém stavu nepřekračuje 400 kilogramů a u nichž maximální výkon motoru nepřekračuje 15 kW. Hmotnost použité trakční baterie ve vozidle eŠus činí 150 kg, projektovaná pohotovostní hmotnost vozidla je pak 550 kilogramů.“ upřesňuje Pavel Jandura.  Dodává, že vzhledem ke svému určení se nepředpokládá příprava vozidla k homologaci k provozu na pozemních komunikacích.
.
Vlastní pohonnou sestavu elektromobilu eŠus tvoří  elektromotor – regulátor otáček – trakční baterie. Z důvodu zajištění maximální bezpečnosti při výuce bylo stanoveno omezení maximálního napětí trakční baterie na 60 V stejnosměrných. „To, je mezní hodnota bezpečného malého napětí živých částí, se kterým může člověk běžně přijít do styku. V souladu s výše uvedenými omezeními, bylo třeba nalézt dostatečně výkonný elektromotor schopný pracovat při takto malém napětí. Použili jsme „bezkartáčový“ BLDC elektromotor s rotačním pláštěm od českého výrobce.“ upřesňuje Martin Bukvic.

Parametry motoru jsou následující: výkon špičkový 40 kW, trvalý 15-20 kW (dle intenzity chlazení), hmotnost 8 kg, rozsah napájecího napětí 50-100 V.V elektromobilu eŠus je motor napájen napětím v rozmezí 50-55 V

Technická univerzita v Liberci je akademickým výzkumným pracovištěm, které se dlouhodobě zabývá vývojem a inovacemi pro oblast automobilového průmyslu a rovněž sleduje vývojové trendy v oblasti. Má k tomu k dispozici moderně vybavené laboratoře  vhodným měřícím a přístrojovým zařízením. Jak ukazuje popsaný příklad , dává šanci vědecky pracovat i studentům.

Nyní pracujeme na vývoji druhého vozidla eTUL. To už bude splňovat veškeré požadavky na moderní elektromobil určený pro příměstský provoz.“ říká Pavel Jandura.

J. Kočárková

Další články v rubrice

_M2N0110 - kopie-2.jpg

Z poslucháren a tělocvičen liberecké fakulty až do čela Sokola

V čele České obce sokolské stojí Petr Sádek, absolvent Katedry tělesné výchovy a sportu Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL. Jeho cesta od studenta Technické univerzity v Liberci až na vrchol nejstaršího tělovýchovného hnutí v České...

8. 10. 2025 | Lidé | 262
Aleš Kocourek 15 minut po svém zvolení, kdy získal většinu 15 hlasů. Foto: Adam Pluhař

Rektorem TUL bude Aleš Kocourek

Získal při dnešních volbách 15 hlasů z 21. Už v prvním kole tak Akademický senát TUL rozhodl, že kandidátem na rektora Technické univerzity v Liberci bude docent Kocourek, absolvent a emeritní děkan Ekonomické fakulty a současný proděkan Fakulty...

14. 10. 2025 | Univerzita | 1 078
5h9a8108_54822161318_o.jpg

Inspirativní mítink pro tělocvikáře a trenéry se vydařil

Okolo stovky učitelek a učitelů tělesné výchovy i sportovních trenérek a trenérů se na konci září sešlo na semináři TěloLiberec 2025. Podobná setkání mají v Olomouci, Praze či dalších univerzitních městech tradici, v Liberci na TULce jsme ji...

13. 10. 2025 | Sport | 230

Nejbližší akce

16
10 | 2025
čtvrtek

Olga Paraska: Polymer composites in the automotive industry

Fakulta strojní TUL zve studenty a zaměstnance na odbornou přednášku Polymer composites in the automotive industry, kterou přednese hostující zahraniční vědkyně, paní prof. Olga Paraska z Khmelnytskyi National University z Ukrajiny. KDY: ve...

17
10 | 2025
pátek

PŘEŽIJ! Akce věnovaná dobrovolnictví

Vše o možnosti dobrovolnické práce s organizací Dobro k pečujícím nebo o zapojení do Aktivních záloh AČR, stejně jako o tom, jak tyto mimoškolní aktivity spojit se studiem – za dobrovolnickou činnost i aktivní zálohy totiž můžete získat kredity...

22
10 | 2025
středa

Zastihla je noc

Přednáška PhDr. Anny Pravdové, Ph.D. „Zastihla je noc“ připomene osudy českých umělců ve Francii za druhé světové války. Zaměří se na osudy obyvatel Domu československé kultury, jejich aktivity až do jejich zatčení, pobyt ve vězení a v...

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce

PER_1110_S-2.jpg

O funkci rektora se utkají čtyři kandidáti

Ve volbách se o funkci nového rektora Technické univerzity v Liberci pro období od 1. února 2026 do 31. ledna 2030 utkají čtyři kandidáti. Jména během úterního poledne zveřejnil na svém webu Akademický senát TUL. Jména navržených kandidátů...

23. 9. 2025 | Univerzita | 2 815
DSC09988.jpg

Noc vědců na TUL ukáže bohatství, které se nedá spočítat

Kampus Technické univerzity v Liberci půjde v pátek 26. září spát až před půlnocí – fakulty, laboratoře i kreativní dílny totiž ožijí jubilejním 20. ročníkem Noci vědců. Pět desítek stanovišť ukáže návštěvníkům všech generací, jak vypadá bohatství...

18. 9. 2025 | Univerzita | 496