Své nápady, rady a tipy představí přední odborníci na tuto oblast Václav Maněna, Jan Berki a Pavel Kopřiva. Hovořit se bude především o tom, jak zapojit umělou inteligenci do výuky nebo o dostupné finanční podpoře pro oblast AI. Řečníci se podělí i o inspirativní příklady z praxe a praktické ukázky nástrojů AI, které stojí za to ve výuce vyzkoušet. Na konferenci Umělá inteligence do škol jsou vítáni učitelé, ředitelé i nadšenci do AI na základních i středních školách. Koná se 8. dubna 2024 od 9:20–15:00 hodin v univerzitní aule TUL. Vstup je zdarma a registrace nutná.
Položili jsme dvěma speakerům pár základních otázek k tématu.
Pavel Kopřiva
Konceptuální a sklářský umělec, vedoucí ateliéru Interaktivní média na UJEP a ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově.
Patří podle Vás umělá inteligence do škol?
Umělá inteligence tady je a bude součástí našeho života, tak do škol jednoznačně patří. Je však nutné kriticky stanovit její využívání.
Nezleniví naše děti a učitelé, když budou v hodinách pouze zadávat příkazy/dotazy AI?
Každá nová technologie vyvolává otázky o zlenivění lidstva, například automatizace výroby také vyvolávala obavy a dnes ji považujeme za standard. To samé bude s umělou inteligencí, která je nástrojem jako ostatní počítačové aplikace. Lidskému mozku vždy bude předurčena úloha kreativně vymýšlet a zadávat příkazy právě umělé inteligenci.
Obejdeme se v budoucnu třeba alespoň v některých předmětech bez fyzicky přítomných pedagogů a pedagožek?
Jistý druh učitelské činnosti bude jistě nahrazen umělou inteligencí, a to se bude týkat i jiných profesí lidské činnosti. Role fyzicky přítomného pedagoga, jako průvodce světem aplikací, dat a umělých světů, bude naopak velmi důležitá a nutná. Komunikace s druhou osobou nebo osobami ve fyzickém světě začne být hodnotou.
Jan Berki
Vyučuje informatiku na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL a je poslancem Parlamentu ČR, kde je také členem výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Mezi jeho priority patří mimo jiné rozvíjející se a také udržitelný vzdělávací systém s motivovanými aktérkami a aktéry.
Patří podle Vás umělá inteligence do škol? Nezleniví naše děti a učitelé, když budou v hodinách pouze zadávat příkazy/dotazy AI?
Nevyhneme se tomu. AI je již nyní součástí běžného života, aniž bychom si to někdy uvědomovali. A ta generativní prostě promění některé návyky a strategie učení (se), někde promění i samotný vzdělávací obsah. Měli bychom to vzít jako příležitost, samozřejmě s vědomím rizik.
Obejdeme se v budoucnu třeba alespoň v některých předmětech bez fyzicky přítomných pedagogů a pedagožek?
Je možné, že se obejdeme bez těch, co umí jen generovat texty a testy. O většinu bych se ale neobával.
Třetím z řečníků bude Václav Maněna – středoškolský učitel, lektor, ajťák a youtuber s dlouholetými praktickými zkušenostmi s e-learningem, online vzděláváním a využíváním technologií ve výuce. Poskytuje také webináře, školení a konzultace školám i organizacím, které podporují vzdělávání.
Diskuzi bude moderovat specialistka na nanomateriály a především na jejich využití v medicíně, Forbes 30 pod 30 a členka poradního týmu ministryně pro vědu a výzkum Heleny Langšádlové Markéta Klíčová z Fakulty textilní TUL. Pořadatelem konference AI do škol je projektový tým EDIH Northeast a ARR – Agentura regionálního rozvoje, spol. s r.o.
Součástí konference je i doprovodný program. Během něj se představí sady pro školy od firmy Hardwario, a.s., závodní autíčka na vodíkový pohon, unikátní auto z výzkumného ústavu CXI TUL, které nikdy necouvá, a mnoho dalšího. Zájemci se mohou přihlásit i na prohlídku špičkově vybavených laboratoří 3D tisku na Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace TUL.
Radek Pirkl
Další články v rubrice
Kde dávají dotace EU smysl? TV NOVA i ministerstvo si jako příklad vybraly projekt autonomní plošiny AnteTUL
Česká republika je v EU právě 20 let a za tu dobu načerpala více jak bilion korun na dotacích. Příklady toho, kde byly peníze z evropských fondů dobře využity, hledala jak redakce TV Nova do série Naše Evropa, tak ministerstvo pro místní rozvoj...
Umělá inteligence ve školách jako dobrý pomocník, ale zlý pán
Na skvělé možnosti AI a konkrétní užitečné pomocníky, ale i temná zákoutí upozornila konference Umělá inteligence do škol dvě stovky pedagogů z Libereckého kraje. V aule Technické univerzity v Liberci konferenci uspořádal projektový tým EDIH...
Nenechme nápady vědců ležet ladem! Na půdě Libereckého kraje otevřeli žhavé téma
Jak lépe přenášet znalosti z univerzit do praxe, aby sloužily společnosti? Tuto otázku si položili účastníci Transferového dne v Libereckém kraji pořádaného ve spolupráci Libereckého kraje, Agentury regionálního rozvoje, transferového centra TUC...