Vítězem desátého ročníku univerzitní soutěže Start-up TUL se stal studentský projekt automatizovaného ověřování znalostí ve firmách pomocí umělé inteligence s názvem Grow. Na druhém místě skončilo Napěstěno.cz, start-up zaměřený na zasílání kompletních balíčků pro domácí pěstování bylinek. Porotu zaujala i módní aplikace Oblékni To, jež zákazníkovi umožní vytvořit si personalizovaného 3D avatara pro online nákup oblečení a doplňků a minimalizovat tak vracení zboží.
Vítězný projekt Grow vzešlý z multifakultní spolupráce se snaží zvýšit produktivitu pracovníků a pomoci řídit znalosti ve firmě. Jedná se o nástroj, který za pomoci umělé inteligence pomáhá firmám tím, že v malých dávkách ověřuje znalosti zaměstnanců. Start-up nabízí několik šablon, které si mohou firmy koupit. Cílí například na oblast bezpečnosti práce, požární ochrany, poskytování první pomoci nebo školení řidičů – referentů nebo certifikaci IATF v automobilovém průmyslu. Vychází přitom vstříc přímo potřebám firem. Vyznačuje se jednoduchým používáním a vysokou mírou zabezpečení. Porotu projekt nadchl inovativností i svým potenciálem.
„Ve firmách je řada norem a procesů, které musejí zaměstnanci znát, k tomu se vše neustále zlepšuje a mění, tedy zaměstnanci často nestíhají a nerozumí klíčovým informacím. Grow pomůže zaměstnancům, aby si své znalosti konkrétních firemních procesů ověřovali po malých dávkách a pravidelně. Díky tomu budou vědět, jaké klíčové znalosti je třeba si doplnit a co umí,“ říká Hana Trávníčková, doktorandka Ekonomické fakulty TUL (EF). Tým tvoří spolu se studenty Mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL (FM) Danielem Nýdrlem, Petrem Mikendou a Robertem Hákem.
Vývojáři svůj nástroj konzultovali s řadou firem. A několik společností už o aplikaci projevilo zájem. „Manažer, který už několikrát absolvoval školení, nebude muset znovu přijít na trénink nebo si dělat zdlouhavý e-learning. Za pomoci našeho nástroje si ověří, že má pořád aktuální znalosti. A díky tomu získá certifikát. Pro firmy to bude výhodné, zaměstnancům to ušetří čas,“ vysvětluje Hana Trávníčková.
Firmy si mohou koupit nejen konkrétní šablony, ale start-up vytvoří i systém ověřování znalostí přímo na míru firmám. Řešení je přitom bezpečné, veškerá data zůstávají ve společnostech. „Pokud si firma koupí konkrétní šablonu, bude si ji moci rozšířit podle potřeb svých poboček nebo oddělení. V příštím roce už bychom chtěli mít hotovou verzi, kterou bychom mohli nabízet firmám,“ dodává Daniel Nýdrle.
Vítězný start-up získal 50 000 korun a nepeněžní dary v hodnotě 30 tisíc korun od Lipo.Ink. Cenu věnovala společnost Škoda Auto, Nadace Jablotron a Nadace Preciosa (tyto společnosti věnovaly hlavní finanční výhru pro všechny finalisty).
Bylinky až do domu
Projekt studentů FM Jana Horáka a Václava Kočího Napěstěno.cz skončil na druhé příčce a autoři získali 25 tisíc korun. Start-up se zaměřuje na domácí pěstování bylinek prostřednictvím praktických balíčků, které obsahují vše potřebné. Součástí balíčků jsou také video návody. Ty krok za krokem provádí celým procesem pěstování, což usnadňuje start i úplným začátečníkům.
Oba studenti rádi vaří, jenže na kolejích neměli dostatek čerstvých bylinek. Rozhodli se je pěstovat. Když ale zjistili, že pořádně nevědí, jak na to, začali se v pěstování sami vzdělávat. Zpočátku metodou pokus – omyl a porůznu sháněnými informacemi. Když už se jim pěstování dařilo, rozhodli se, že domácí pěstování ostatním nadšencům co nejvíce usnadní. „Chtěli jsme vytvořit jednoduché pěstitelské balíčky se vším, co člověk k pěstování potřebuje, abychom co nejvíce pomohli lidem, jako jsme byli my, co nevědí, jak začít,“ říká Václav Kočí.
V krabičce zákazník najde samozavlažovací květináč, sáčky se zeminou i semínky, která si před tím zvolí na webu. Volitelně si může nechat přibalit také konvičku i speciální štítek. Na svých webových stránkách start-up nabízí také podrobný video-návod na pěstování.
Kompletní balíček vyjde na přibližně 350 korun. V nabídce jsou zatím čtyři bylinky – oregano, pažitka, petržel a bazalka – a start-up bude postupně nabídku rozšiřovat.
Napěstěno.cz poskytuje také přístup k podrobným pěstitelským video-návodům a k blogu a cílí nejen na amatérské kuchaře, ale i na rodiny s dětmi či na květinářství, jež si mohou rozšířit svůj sortiment a nabídnout dárková balení. „Balíčky mohou sloužit i jako milé dárky kamarádům nebo příbuzným,“ domnívá se Jan Horák.
Oblékni To pomůže zastavit neekologické vracení zboží
Projekt Oblékni To vymyslela Lucie Václavková, studentka druhého ročníku navazujícího studia na EF. Její start-up přichází s módní aplikací, jež uživateli umožňuje vytvořit si vlastního 3D avatara přesně podle rozměrů své postavy. Na něm pak může zákazník zkoušet oblečení a doplňky od různých módních značek a zjistit, jak mu padnou. Nebo také nepadnou. Aplikace rovněž umožňuje kombinování jednotlivých kusů oblečení.
„Někdo nezná svoji konfekční velikost. A velikosti se mohou také u různých prodejců lišit. Pomocí mé aplikace zákazníci zjistí, jaké oblečení zvolit a uvidí také, jak na jejich postavě vypadá. Díky tomu nebudou muset oděvy vracet. Sníží to nejen ekologické dopady a ekonomické náklady na reklamace, ale také to ušetří čas,“ líčí Lucie Václavková.
Běherm své prezentace zmínila letošní zprávu Evropské agentury pro životní prostředí, podle které dvacet procent oblečení a třicet procent obuvi zakoupené online v Evropské unii zákazníci vrací do obchodů. Zpráva dále uvádí, že sedmdesát procent módních produktů se vrací prodejcům kvůli nevhodné velikosti, střihu nebo stylu. A Lucie citovala i ředitele vyhledávače módy Glami Jána Kešeláka, podle nějž je běžnou praxi, že si zákazník objedná zboží ve třech velikostech a dvě nepadnoucí pak vrátí.
„S mým avatarem by mělo odpadnout vracení oblečení kvůli nevhodné velikosti. Když jsme avatara testovali, tak mi členka mé skupiny spolupracovníků tvrdila, že má vždy velikost M, ale algoritmus vyhodnotil XS a měl pravdu. Opravdu funguje,“ dokládá Lucie úspěšnost vyvinutého 3D modelu. Vývojem Obleknito.cz skloubila svoji vášeň pro módu a studium systémového inženýrství a informatiky.
Prodejci budou inzerovat na platformě Oblékni To, jež propojí svět uživatelů a módních značek. Aplikace bude fungovat jako online tržiště a vyřídí i veškeré objednávky. „Bude to zajímavé i pro malé značky, které třeba nemají vlastní aplikaci. Na Oblékni To se mohou výrobci oblečení zviditelnit, získat povědomí o značce a avatara,“ říká Lucie.
Cílí nejen na české, ale i zahraniční značky. Lucie už nyní nabírá další spolupracovníky. „Jedná se o velmi komplexní a anbiciozní projekt, který bych sama nezvládla spustit,"
Oblékni To získalo za třetí místo 15 tisíc korun.
Nejvíc hlasů publika získala úTULka
Hned dvě zvláštní ceny získala úTULka studentek Fakulty textilní Elisabeth Šulcové, Markéty Brožové a Anastázie Havrdové. Ekonomická fakulta udělila projektu Cenu za největší společenský přínos a o druhé ceně rozhodli hlasováním diváci. Autorky nápadu získaly mentoring v hodnotě 30 tisíc korun.
ÚTULka je studentskou galerií, která zároveň slouží jako prodejna studentských výrobků. Nabízí prostor, kde mohou mladí umělci prezentovat své práce a zájemci si mohou tyto originální produkty zakoupit. Kromě toho funguje jako místo setkávání studentů, kteří mohou na jednom místě sdílet své nápady a inspiraci. Celkově tak na univerzitě vytváří příjemnou komunitu pro všechny nadšence nejen do umění a designu.
„V kampusu by vzniklo centrum pro pořádání různých akcí jako jsou výstavy, workshopy, autorská čtení a další. Projekt má potenciál zlepšit studentský život. Když jsme na začátku listopadu uspořádali první testovací akci ve studentském klubu, prodali jsme 90 procent našeho sortimentu. Přišli studenti ze všech možných fakult, studenti z Erasmus programů, učitelé i zaměstnanci univerzity. Dalo nám to spoustu motivace a ujištění, že náš projekt má skutečně smysl,“ míní Markéta Brožová.
Podle autorek projektu nejde o typicky ziskový projekt. „Jde nám hlavně o zlepšení života na TULce a kulturní rozvoj mezi studenty. Zajímá nás, co studenti naší univerzity tvoří a chceme je v tom podpořit. Rádi bychom jim také poskytli prostor, kde se budou moci realizovat. Může to být i skvělý marketingový tah pro univerzitu samotnou. Rádi bychom ji prezentovali na různých akcích typu design marketingů,“ řekly autorky během prezentace v univerzitní aule.
Polovina vítězů soutěže podniká
Cílem celouniverzitní soutěže Start-up TUL je najít ve studentech všech fakult podnikavého ducha a kreativní formou je motivovat k založení vlastní firmy nebo vedení vlastního projektu. Soutěž si organizují sami studenti v rámci Student Business Clubu při TUL (SBC).
„Více než polovina výherců naší soutěže začne podnikat. V průměru dokážeme každý rok generovat jednu firmu, která má potenciál tržeb v desítkách milionů korun. Důležité také je, že najdeme projekty, které se uchytí v sociální či kulturní sféře a ovlivňují životy tisíců lidí nejen v Libereckém kraji,“ říká vedoucí SBC Ondřej Moš.
Studenti a studentky se postupně učí, jak připravit kvalitní business plán a do cíle je vedou mentoři z řad podnikatelů a manažerů. Vrcholem jejich snažení je finále, kde se v sedmiminutové prezentaci postaví se svým projektem před porotu. V dalších sedmi minutách čelí studenti otázkám porotců.
Jednotlivci nebo týmy přihlásili do letošního 10. ročníku soutěže 25 projektů. Ve finále soutěžilo sedm nejlepších start-upů, jejichž autoři pocházeli ze čtyř fakult. O vítězích rozhodovala pětičlenná porota složená ze zástupců Nadace Jablotron, , Nadace Preciosy, Škody Auto, EF TUL a Lipo.Inku. Pořadatelé rozdali finanční a nefinanční ceny v hodnotě více než 180 tisíc korun.
Adam Pluhař
Další články v rubrice
JobTUL Days přinášejí příval kariérních příležitostí
Nepřeberné možnosti, jak nastartovat kariéru, nabídl první den veletrhu JobTUL Days všem studujícím naší univerzity. Na návštěvníky čekaly desítky firem s nabídkou práce nebo stáží, tematické přednášky, soutěže a jiný doprovodný program. JobTUL...
V Betlémské kapli jsme uctili historický odkaz zavražděných studentů
Naši studenti a členové sboru Bohemia Chór FP TUL byli součástí Mezinárodní konference „17. listopad 1939 – historický odkaz budoucnosti“, jež se konala v prostorách Betlémské kaple v Praze u příležitosti oslav Mezinárodního dne studentstva....
»Liberecký výzkum má v Indii zvuk«
„Liberecké fakulty strojní a textilní pokládám za jedny z nejlepších v Evropě,“ říká profesor Venkatachalam Natarajan z univerzity Dr. MGR University v Chennai v indickém Tamilnádu a hrdý absolvent TUL. Autor patentovaného stroje nové generace na...