Česká republika je v EU právě 20 let a za tu dobu načerpala více jak bilion korun na dotacích. Příklady toho, kde byly peníze z evropských fondů dobře využity, hledala jak redakce TV Nova do série Naše Evropa, tak ministerstvo pro místní rozvoj pro své ,putování po projektechʻ. A redakci i ministerstvo to zavedlo až k nám na univerzitu k autonomní pojízdné platformě AnteTUL. Není divu. Jde o projekt, který byl roku 2023 Evropskou komisí vybrán mezi 30 nejlepších projektů financovaných z fondů EU v soutěži Regiostars 2023.
Dobře vynaložená dotace, navíc pěkná na kameru
Zadání od Televize Nova bylo jasné a stručné: Hledáme u vás na univerzitě příklad projektu, který by byl spojený s mobilitou, robotikou a který by nevznikl bez evropských dotací. Protože jde o představení na kameru, ideálně by se to mělo hýbat a svítit, aby u toho diváci neusnuli.
Všechny indicie se sešly u projektu autonomní pojízdné platformy pro transport až tunového nákladu v těžkém terénu AnteTUL. Multioborový tým Technické univerzity v Liberci ho pod vedením Michala Petrů úspěšně řešil v letech 2018–2022. Finančně zajišťovala projekt dotace MŠMT a z 95 % EU prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Podívejte se na reportáž.
Ať si udělají obrázek sami
Zbytečně vyhozené peníze, zní častá námitka vůči evropským dotacím. Ministerstvo pro místní rozvoj proto dlouhodobě pořádá putování po projektech s cílem široké veřejnosti ukázat, že díky dotacím se skutečně realizují nové věci a že mají smysl. A stejně jako štáb TV Nova i ministerstvo přivedlo "pátrání" k projektu AnteTUL. Včera proto zástupkyně ministertsva přivedla asi 30 lidí do našeho výzkumného ústavu CXI, kde se s autonomní pojízdnou platformou seznámili.
„Ukazujeme široké veřejnosti projekty realizované z unijních dotací. Říkáme tomu ,putování pro projektechʻ. Účastní se nejrůznější lidé s různými cíli. Putují s námi lidé, které dané téma nebo místo zajímá, jezdí s námi úředníci, studenti, učitelé nebo řešitelé projektů, kteří se chtějí podívat na příklady dobré praxe,“ říká Alena Beršíková z ministerstva pro místní rozvoj a Eurocentra Liberec.
„Mohou si tak sami udělat obrázek o tom, kam ty peníze plynou. Cílem je zvýšit pozitivní povědomí o smyslu čerpání evropských dotací,“ dodává.
Putování pořádají už od roku 2017, nedávno byla skupina na exkurzi v Severočeském muzeu, které se kompletně rekonstruovalo za využití evropských dotací, stejně tak v liberecké zoo, a brzy zamíří například do baziliky v Jablonném v Podještědí. Na TUL byla podobná výprava poprvé.
„Není pochyb o tom, že autonomní vozidla změní svět logistiky. Po roce 2025 se připojí k internetu věcí a robotice jako třetí nejdůležitější inovační trend v logistice,“ osvětlil docent Petrů návštěvníkům důvody, proč v září 2018 spustili úspěšný projekt, který pod jeho vedením řešili výzkumníci z Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace, Fakulty strojní a Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL.
„Čerstvě máme podanou žádost o další projekt za 99 milionů korun, který by na AnteTUL navazoval. Jde o elektricko-vodíkovou autonomní modulární platformu pro dopravu nákladu a zařízení, která se dokáže také vznést do vzduchu. Mohla by se tak snadno přenést přes větší překážky, jako jsou velké terénní nerovnosti nebo řeky. Vývoj takovýchto platforem je už trendem v USA, Číně a Rusku,“ dodal za celý vývojový tým Michal Petrů, jenž stojí v čele katedry částí a mechanismů strojů Fakulty strojní TUL a Oddělení pro výzkum Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace TUL (CXI).
Radek Pirkl
Další články v rubrice
Velký úspěch našich vědců. Hned tři inovace z TUL získaly medaile na veletrhu Invent Arena
Zcela nový materiál – porézní skleněná plastelína použitelná v módě nebo designu –, mobilní zařízení, které kdekoliv pohotově vyrobí nano- a mikrovlákna, a autonomní užitkové vozidlo pro přepravu nákladu v obtížných podmínkách. To jsou tři patenty...
Na TUL přijeli přednášet odborníci na teorii strojů z celého světa
Mezinárodní konference o teorii strojů a mechanismů (TMM) se koná na Technické univerzitě jen jednou za čtyři roky a patří k vysoce prestižním. Je tak významná, že na ni neváhají přijet odborníci z jiných kontinentů, aby si s kolegy vyměňovali...
Promovali v roce zrození embéčka a tokijského triumfu Věry Čáslavské. Po 60 letech si slavnost zopakovali
Absolventský diplom převzali v roce, kdy z linky nové továrny v Mladé Boleslavi začala sjíždět dnes legendární „Škoda 1000 MB“ a na letní olympiádě v Tokiu fenomenální Věra Čáslavská získala rovnou tři zlaté medaile. I na tyto mezníky se...