Premiérové letní školy Fakulty strojní nadchly studenty i pedagogy

IMG_1501-2.jpg
Během Letní školy robotiky, automatizace a 3D technologií si středoškoláci například vyzkoušeli ovládání a programování průmyslového robota. Foto: Adam Pluhař

Unikátní figurky vyrobené na 3D tiskárně podle skenů vlastního obličeje nebo vlastnoručně odlité bronzové zvonky. Tyto suvenýry si vyrobili a odnesli středoškoláci, kteří se zúčastnili dvou týdenních letních škol organizovaných Fakultou strojní TUL. Fakulta letní školou cílila na všechny studenty středních škol a gymnázií nadšené do techniky. Intenzivní kurzy uspořádala poprvé.

Studentům je nabídla zdarma. „Sešli se nám kluci s opravdu nelíčeným zájmem o techniku, až naše pedagogy jejich úroveň mile překvapila. Některé školy studenty vybíraly a účast dávaly i za odměnu. Ten velký zájem se promítl i do hodin, baví to pak i naše pedagogy,“ zhodnotil obě květnové letní školy proděkan Fakulty strojní Luboš Běhálek.

Fakulta chtěla oslovit nadšence do techniky a také je motivovat ke studiu na vysoké škole. „Středoškoláci pracují na zařízeních, ke kterým se většinou nedostanou. Pro nás je to úplně jiná forma prezentace než na dnech otevřených dveří. Studentům se můžeme věnovat intenzivně a zaměřit se na konkrétní témata. Studenti ztratí ostych z vysokoškolského prostředí, zjistí, že nabízíme spoustu zajímavých oblastí a učitele poznají jako příjemné lidi často blízké jejich věku. Třeba k nám i část těchto mladých lidí nastoupí,“ doplnil proděkan Běhálek.

Dvoutýdenní maraton odstartovala Letní škola techniky a strojírenských technologií. Desítka studentů se například seznamovala s technologií slévárenství nebo testovala mechanické vlastnosti kompozitů. Fakulta zvolila maximálně možný praktický a interaktivní přístup.

Poslední květnový týden si při Letní škole robotiky, automatizace a 3D technologií účastníci vyzkoušeli ovládání a programování průmyslového robota, skenování a následný 3D tisk. Dozvěděli se, k čemu je v automatizaci užitečný stlačený vzduch a jak lze pohánět motory a vytvořit vakuum, vstoupili do virtuální reality nebo se seznámili s prostředím a využitím vizuálního programovacího jazyka LabVIEW. Naučili se tak vytvářet jednoduché programy.

„Absolvoval jsem už první týden strojírenských technologií, a i když vím, že to jako elektrikář v tuto chvíli nebudu potřebovat, rád jsem si rozšířil obzory o další oblast techniky. Robotika a automatizace se už přímo vztahuje k tomu, co ve škole studuji. Jsou tu přístroje, které ve škole nemáme, například velké robotické ruce, hodně se těším na 3D tiskárnu,“ zhodnotil Jiří Rýdl ze Střední průmyslové školy a Vyšší odborné škola Liberec, který tak zároveň absolvoval svoji odbornou praxi v rámci laboratoře 3D tisku Oddělení 3D technologií pod vedením Jiřího Šafky. „Líbilo se mi tu a určitě uvažuji o tom, že na Fakultu strojní po maturitě nastoupím,“ doplnil Jiří Rýdl.

Ohlasy od studentů bude fakulta teprve sbírat, ale první spontánní reakce jsou nadšené. „Například student druhého ročníku liberecké průmyslovky Lukáš Bálik nám po skončení prvního týdne přišel poděkovat za ‚přípravu skvělého programu‘. Takovéto spontánní reakce nás potěšily,“ citoval proděkan jednoho ze studentů a dodal: „Chceme posunout středoškoláky v tom, co je baví, nabídnout znalosti a posílit jejich sebevědomí. Letní školy jsou dobrou příležitostí, jak toho dosáhnout a rádi bychom je pořádali i v následujících letech.“

Pořádání letních škol pro středoškolské studenty je cílem nového konceptu spolupráce Fakulty strojní se zájemci o techniku a doplňují tak například oblíbenou soutěž v 3D tisku, kterou fakulta pořádá pro středoškoláky. Letos se uskuteční její třetí ročník. O soutěži jsme psali.

Adam Pluhař

Další články v rubrice

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce