
Stroj mopedix, elektrický nástupce legendární Babetty, získal čerstvě homologaci a vydal se na první oficiální cestu po českých silnicích. Start byl na Technické univerzitě v Liberci, jejíž odborníci pomáhali s vývojem elektrovýzbroje stroje. Cíl byl neskromný, jedno z nejvyšších míst v naší republice, kam lze ještě dojet po asfaltu: Ještěd.
Elektrovýzbroj z TULky
Na začátku se jen parta přátel ze Zaječic u Pyšel chtěla vysmát provokacím ruského nacionalistického motorkářského klubu Noční vlci, a tak založila recesistický moped gang. Tisíce kilometrů strávených na starých benzínových strojích vyústilo v další šílený nápad: mopedizovat svět elektrickou verzí mopedu.
„Vyrobili jsme proto pohodlný a hezký stroj, na kterém se jede příjemně, a teď ho chceme nabídnout lidem, kteří vidí svět jako my a chtějí udávat trend. A taky jsme chtěli nahlodat urputnost majitelů velkoobjemových motorek a překvapit pamětníky starých mopedů,“ říká Jindřich Melichar ze start-upu Goodped, jenž stál u zrodu mopedu Mopedix Electrix.
Na vývoji elektromopedu se významnou měrou podílely české vysoké školy. Autorem nadčasového designu mopedixu je Vlastimil Bartas z ateliéru průmyslového designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pavel Jandura a Lukáš Krčmář z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci pomáhali s řešením elektrovýzbroje.
„Od baterie až k trakčnímu pohonu, ladili jsme i dvanáctivoltový systém, jako jsou světla, blinkry a displej. V našich laboratořích jsme měřili elektromagnetickou kompatibilitu nebo nastavovali jednotlivé parametry v řídicí jednotce,“ říká Lukáš Krčmář. Spolupráce běžela v rámci Operačního programu OP PIK – Vývoj elektrického mopedu nové generace.
„Zapojení univerzit pro nás bylo klíčové i během procesu získání homologace pro provoz na pozemních komunikacích. Špičkoví odborníci z obou univerzit si s naším zadáním poradili velmi dobře a mají náš velký respekt,“ shrnuje Miroslav Špaček z Goodpedu.
Malý velký stroj
Mopedix Electrix od start-upu Goodped ze Zaječic u Pyšel na první pohled připomíná legendární Babettu, ale to jen díky šlapacím pedálům. I když spadá do kategorie malých motocyklů, pyšní se bytelnou ocelovou konstrukcí s úctyhodnou nosností 176 kilogramů, takže uveze pohodlně řidiče nebo řidičku a ještě jednu osobu nebo objemný náklad.
Baterie má kapacitu 45 Ah a podle způsobu zacházení vydrží i přes 1000 nabíjecích cyklů. Je určena pro nabíjení z běžné domácí zásuvky 230 V. Moped vás i s nákladem doveze na jedno nabití 70–80 kilometrů. „Standardní nabíječka dodá mopedu energii za 7,5 hodiny, turbo motorku dobije do plné kapacity za 2,5 hodiny,“ říká Pavel Jandura z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci a dodává:
„Oceňuji i snahu nejen montovat, ale i vyrábět maximum možných komponent jako baterie, kabelové svazky nebo rám přímo v České republice. Motorka má také na danou homologační kategorii L1e-B, což je dvoukolový moped, nezvykle vysokou dynamiku jízdy a řidič necítí žádné vibrace.“
Křest Ještědem
Mopedix Electrix prošel homologací u uznávané certifikační agentury SÜD TÜV Czech a začátkem letošního června získal od ministerstva dopravy schválení pro provoz na pozemních komunikacích. A protože start-up již zahájil montáž první výrobní série, mohou první elektromopedisté bez obav vyrazit z polňaček i na české a evropské silnice.
Oficiální uvedení na české silnice podstoupil mopedix dnes v Liberci. Start byl přímo v sídle Technické univerzity v Liberci, kde se finální stroj a vývojový tým včetně zástupců univerzit představili médiím a veřejnosti. A aby to byl pořádný křest, vyrazilo pět mopedixů na spanilou jízdu z Liberce k horskému vysílači a hotelu na vrcholu Ještědu. Výška přes 1000 metrů je na českých silnicích málokdy k dosažení po asfaltu, a mopedixy tak prokázaly svou sílu a odolnost.
Cena stroje Mopedix Electrix se pohybuje okolo 130 tisíc korun a vývojáři brzy slibují také novinku v podobě originálního ozvučení během jízdy, které si každá jezdkyně nebo jezdec budou moci zvolit na míru.
Radek Pirkl
Adam Pluhař
Více o stroji na: www.mopedix.cz
Foto: TUL a Goodped
Další články v rubrice

AI ve výrobě účinně pomáhá a CXI zas pomáhá podnikům s implementací AI
Děje se tak v rámci projektu Evropský digitální inovační hub pro Liberecký a Královéhradecký kraj EDIH. Na konferenci Rozjeď AI ve výrobě, která se konala 29. května v iQLANDII, se podělili zástupci několika podniků o své zkušenosti, jak jim Ústav...

Studenti připravili vlastní software pro přednášku softwarového aktivisty Stallmana
Americká legenda, která je zakladatelem svobodného softwarového projektu GNU, Richard Stallman si během svého turné po Evropě udělal zastávku také na naší univerzitě. Příprava jeho přednášky byla velmi netradiční. Stallman je známý tím, že...

Projekt LIFEPOPWAT získal od Evropské komise titul v sekci cirkulární ekonomika a kvalita života
Projekt LIFEPOPWAT na čištění odpadních vod, které vytékají ze starých skládek pesticidních látek, funguje na lokalitě v Česku a Polsku a čistí toxické vody se skoro 100% účinností. Teď výsledky projektu, který se zrodil na CXI TUL, ocenila...