První ryze český elektromoped vyráží na silnice. Na svět mu pomohla i liberecká univerzita

Mopedix právě vyráží na spanilou jízdu z TUL na Ještěd. V čele skupiny je domácí jezdec Lukáš Krčmář, který zná cestu na Ještěd nejlépe.jpg
Mopedix právě vyráží na spanilou jízdu z TUL. V čele skupiny je domácí jezdec Lukáš Krčmář, který zná cestu na Ještěd nejlépe.

Stroj mopedix, elektrický nástupce legendární Babetty, získal čerstvě homologaci a vydal se na první oficiální cestu po českých silnicích. Start byl na Technické univerzitě v Liberci, jejíž odborníci pomáhali s vývojem elektrovýzbroje stroje. Cíl byl neskromný, jedno z nejvyšších míst v naší republice, kam lze ještě dojet po asfaltu: Ještěd.

Elektrovýzbroj z TULky

Na začátku se jen parta přátel ze Zaječic u Pyšel chtěla vysmát provokacím ruského nacionalistického motorkářského klubu Noční vlci, a tak založila recesistický moped gang. Tisíce kilometrů strávených na starých benzínových strojích vyústilo v další šílený nápad: mopedizovat svět elektrickou verzí mopedu.

„Vyrobili jsme proto pohodlný a hezký stroj, na kterém se jede příjemně, a teď ho chceme nabídnout lidem, kteří vidí svět jako my a chtějí udávat trend. A taky jsme chtěli nahlodat urputnost majitelů velkoobjemových motorek a překvapit pamětníky starých mopedů,“ říká Jindřich Melichar ze start-upu Goodped, jenž stál u zrodu mopedu Mopedix Electrix.

Na vývoji elektromopedu se významnou měrou podílely české vysoké školy. Autorem nadčasového designu mopedixu je Vlastimil Bartas z ateliéru průmyslového designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pavel Jandura a Lukáš Krčmář z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci pomáhali s řešením elektrovýzbroje. 

„Od baterie až k trakčnímu pohonu, ladili jsme i dvanáctivoltový systém, jako jsou světla, blinkry a displej. V našich laboratořích jsme měřili elektromagnetickou kompatibilitu nebo nastavovali jednotlivé parametry v řídicí jednotce,“ říká Lukáš Krčmář. Spolupráce běžela v rámci Operačního programu OP PIK – Vývoj elektrického mopedu nové generace.

„Zapojení univerzit pro nás bylo klíčové i během procesu získání homologace pro provoz na pozemních komunikacích. Špičkoví odborníci z obou univerzit si s naším zadáním poradili velmi dobře a mají náš velký respekt,“ shrnuje Miroslav Špaček z Goodpedu.

Malý velký stroj

Mopedix Electrix od start-upu Goodped ze Zaječic u Pyšel na první pohled připomíná legendární Babettu, ale to jen díky šlapacím pedálům. I když spadá do kategorie malých motocyklů, pyšní se bytelnou ocelovou konstrukcí s úctyhodnou nosností 176 kilogramů, takže uveze pohodlně řidiče nebo řidičku a ještě jednu osobu nebo objemný náklad.

Baterie má kapacitu 45 Ah a podle způsobu zacházení vydrží i přes 1000 nabíjecích cyklů. Je určena pro nabíjení z běžné domácí zásuvky 230 V. Moped vás i s nákladem doveze na jedno nabití 70–80 kilometrů. „Standardní nabíječka dodá mopedu energii za 7,5 hodiny, turbo motorku dobije do plné kapacity za 2,5 hodiny,“ říká Pavel Jandura z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci a dodává:

„Oceňuji i snahu nejen montovat, ale i vyrábět maximum možných komponent jako baterie, kabelové svazky nebo rám přímo v České republice. Motorka má také na danou homologační kategorii L1e-B, což je dvoukolový moped, nezvykle vysokou dynamiku jízdy a řidič necítí žádné vibrace.“

Křest Ještědem

Mopedix Electrix prošel homologací u uznávané certifikační agentury SÜD TÜV Czech a začátkem letošního června získal od ministerstva dopravy schválení pro provoz na pozemních komunikacích. A protože start-up již zahájil montáž první výrobní série, mohou první elektromopedisté bez obav vyrazit z polňaček i na české a evropské silnice.

Oficiální uvedení na české silnice podstoupil mopedix dnes v Liberci. Start byl přímo v sídle Technické univerzity v Liberci, kde se finální stroj a vývojový tým včetně zástupců univerzit představili médiím a veřejnosti. A aby to byl pořádný křest, vyrazilo pět mopedixů na spanilou jízdu z Liberce k horskému vysílači a hotelu na vrcholu Ještědu. Výška přes 1000 metrů je na českých silnicích málokdy k dosažení po asfaltu, a mopedixy tak prokázaly svou sílu a odolnost.

Cena stroje Mopedix Electrix se pohybuje okolo 130 tisíc korun a vývojáři brzy slibují také novinku v podobě originálního ozvučení během jízdy, které si každá jezdkyně nebo jezdec budou moci zvolit na míru.

Radek Pirkl
Adam Pluhař

Více o stroji na: www.mopedix.cz
Foto: TUL a Goodped

Další články v rubrice

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce

Inaugurace nového děkana FZS TUL Jiřího Beneše (3).JPG

Rektor dnes jmenoval Jiřího Beneše děkanem FZS

Stál u zrodu ústavu, dnes fakulty, zdravotnických studií, podílel se zejména na zajištění programů biomedicínský technik a biomedicínské inženýrství. Profesor Beneš povede fakultu od 1. července 2025 do konce června roku 2029.

9. 6. 2025 | Univerzita | 390
KWAK v Decathlonu na totemu z TXB desky (4).JPG

Univerzita dostává své technologie na globální trh

Spacáky s nanomembránou značky KWAK se právě v tyto dny dostávají do sítě prodejen Decathlon, největšího světového prodejce sportovního oblečení a vybavení. Membránu spacáků vyvíjeli specialisté z naší katedry hodnocení textilií. Technologie z TUL...

3. 6. 2025 | Události | 432