![monopost](/files/154392_size4.jpg)
Jaké ženské jméno dostane v pořadí šestá Formula Student, kterou právě dokončuje multifakultní tým studentů naší univerzity, zatím neprozradíme. Na odkrytí tajemství si totiž musíte počkat až do slavnostního představení 18. června od 10 hodin v Oblastní galerii Liberec. Už teď ale můžeme odhalit, že se „vytuněná“ kráska bude pyšnit několika novinkami a vylepšeními.
Na okruzích ji mimo jiné kromě spalovacího motoru poženou poprvé i elektromotory. „Je to opravdu velká změna, ze zadokolky se stane čtyřkolka. Už loni jsme udělali první návrhy, provedli testování a letos motory zakomponujeme do předních kol formule. Velkou výhodu by to mohlo mít během zatáčení, kdy budeme schopni přenést výkon na vnější kolo, a tím získáme lepší manévrovatelnost. I když půjde o hybrid, monopost stále spadá do kategorie formulí na spalovací pohon,“ říká vedoucí týmu FS TUL Racing Ladislav Horálek z fakulty strojní.
Elektropohonu a elektrosoučástkám se musel přizpůsobit zástavbový prostor vozu především pod sedačkou. Díky konstrukci „subframe“ bude mnohem snazší vyndat v celku celý motor a provádět případnou údržbu. Letošní formule dostává také novou geometrii podvozku i zcela nový koncept zadního křídla. Monopost bude rovněž lehčí a kratší. Pilot bude mít díky úpravám lepší výhled z kokpitu. I tyto úpravy zlepší manévrovatelnost. „Věříme, že celkově zlepšíme ovladatelnost. Například od nové geometrie podvozku si slibujeme lepší odezvu na volantu,“ dodává Ladislav Horálek.
Monopost bude mít výkon téměř 100 koní a při maximálních otáčkách dokáže uhánět rychlostí 130 km/hodinu. Z nuly na sto vystřelí za čtyři vteřiny. Pilot bude mít k dispozici elektropneumatické řazení bez použití spojky a čtyři rychlosti. „Na závodech jsou tratě tak členité, že se v podstatě ani nedostaneme přes 100 kilometrů v hodině, takže vyšší rychlost ani nepotřebujeme. I tak je to ale pořádná rychlost a řidič bude muset mít přeci jen kuráž. Řidiče proto vybereme během speciálního testování na motokárách i na naší formuli. Na závody budeme potřebovat čtyři řidiče, abychom pokryli všechny dynamické disciplíny,“ přibližuje vedoucí týmu FS TUL Racing Horálek.
Letošní tým tvoří několik sekcí a čítá 43 členy, přičemž nechybí ani 5 dívek. Zastoupeny jsou všechny fakulty naší univerzity.
Novou formuli letos čekají závody v Maďarsku a v Polsku. V loňské sezóně se tým zúčastnil tří závodů. Formule Viktorie svištěla na okruzích v Mostě, na maďarském Hungaroringu a v chorvatském Grobniku. Monopost také poprvé v rámci propagační jízdy prověřila zimní silnice vedoucí na vrch Ještědu. Z této akce pochází i přiložené video a fotografie.
Stavba formule je velmi nákladná, přesahuje dva miliony korun a bez podpory univerzity a sponzorů by vývoj a stavba nebyly možné. „Zatím jsme na materiál, registraci na závody nebo díly vydali zhruba polovinu rozpočtu. Naši sponzoři jsou veškerým zdrojem podpory pro stavbu formule. Pomáhají nám nejen finančně, ale i věcnými dary nebo službami, především výrobou dílů. TUL nás zase především podporuje poskytováním prostorů, konzultacemi, agendou okolo potřebné administrativy a podobně,“ vypočítává za tým Vendula Složilová.
Formula Student je prestižní mezinárodní soutěž, které se účastní více než 500 univerzitních týmů z celého světa. Podle pravidel mezinárodní soutěže univerzitních týmů Formula Student musí každý rok závodit jiný vůz. Závody jsou rozděleny na statické a dynamické disciplíny, ze kterých tým získává určitý počet bodů. V první fázi statických disciplín každý tým prezentuje konstrukční řešení a vyspělost technické stránky svého návrhu. Na straně ekonomické se představuje business plán sériové výroby a analýza nákladů. V dynamických disciplínách se týmy utkají v akceleračních soubojích (sprint), průjezdu osmičkou (skid-pad) a autokrosu testující celkovou ovladatelnost vozidla. Vrcholem soutěže je vytrvalostní závod na 22 kilometrů zahrnující výměnu pilotů a sledování spotřeby.
Adam Pluhař
Další články v rubrice
![IMG_2140-2.jpg](/files/155416_size4.jpg)
Japonský velvyslanec v ČR nabídl TUL spolupráci a prohlédl si výzkum fakulty textilní
Na nové možnosti spolupráce, financování vědy a podpory mladých talentovaných vědců upozornil japonský velvyslanec v ČR Kansuke Nagaokan během své návštěvy Technické univerzity v Liberci. Jeho excelence se setkala s vedením univerzity a seznámila...
![EF spolupráce s MO-3.jpg](/files/155760_size4.jpg)
Ekonomická fakulta TUL uzavřela smlouvu o spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR
Ekonomická fakulta Technické univerzity v Liberci (EF) uzavřela smlouvu o spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky (MPO). Toto partnerství představuje klíčový krok v podpoře a rozvoji rodinného podnikání v České republice a...
![IMG_1630_VSCO.jpg](/files/155169_size4.jpg)
Na filmových Karlových Varech představí svůj model inspirovaný letní loukou
Anežka Kabelková, studentka návrhářství textilu a oděvu, uspěla na jarní přehlídce prestižní Mercedes-Benz Prague Fashion Week, když ji porota vybrala mezi tři nejlepší prezentující studentky. Výhra ji posouvá do Karlových Varů. Anežka tam...