Tvůrci univerzitní formule slavili úspěšnou sezónu a vyhlížejí novou

FS_Poland39of69.jpg
Ladislav Horálek za volantem Anežky za chvíli vyjede trať Autodromu Słomczyn v Polsku. Foto: Formula Student East

Tisíce hodin práce, přemýšlení a testování se vyplatily. Univerzitní tým FS TUL Racing přivezl se svým letošním monopostem, v pořadí už šestým, z mezinárodních závodů Formula Student East v Maďarsku a Polsku historicky největší úspěchy.

Ve FS TUL Racing jsou zastoupeni studenti a studentky téměř všech fakult a pracují v několika sekcích. Jejich cíl je jediný – každý rok postavit nový monopost a co nejlépe uspět v mezinárodních soutěžích. V těch nejde jen o samotné závodění na okruzích, ale hodnotí se i konstrukce vozu, výkon, rozpočtové plánování nebo marketingová strategie.

Nepsanou tradicí je, že tým z naší univerzity dává každému vozu jména českých dynastických princezen a královen. Nejnovější monopost se jmenuje po Svaté Anežce Přemyslovně, dceři českého krále Přemysla Otakara I. a královny Konstancie Uherské. A s Anežkou skončil FS TUL Racing právě v Maďarsku na okruhu ZalaZone, celkově sedmý, přičemž ve statické disciplíně Business plan byl třetí.  Soutěžilo 45 týmů z 15 zemí, z toho 10 v kategorii spalovacích motorů. Na polském Autodromu Słomczyn byl tým ještě úspěšnější, slavil celkové šesté místo. Ve statických disciplínách Cost & Manufacturing a Business plan bral dokonce první místa, v disciplíně Engineering Design skončil třetí.

„V porovnání s předchozími roky byla letošní sezóna velice úspěšná právě díky několika pódiovým umístěním ve statických disciplínách, což se nám ještě nikdy nepodařilo. Příští rok se chceme zaměřit na dynamické disciplíny, v těch máme pořád  co dohánět. Celkově jsme se umisťovali okolo středu žebříčku mezi ostatními týmy,“ hodnotí letošní sezónu vedoucí týmu FS TUL Racing Ladislav Horálek z Fakulty strojní TUL.

Tým se stále rozrůstá

Drtivá část týmu zažila loňskou sezónu a mnozí členové měli zkušenost i sezóny předchozí. Tým proto věděl, jakým klíčovým chybám se v soutěži vyvarovat, na co se zaměřit a jak rozvrhnout čas i práci na monopostu. „To, že jsme letos zaznamenali velký posun ve statických disciplínách, je výsledek našeho dlouhodobého snažení. V počátečních sezónách jsme ‚statikám‘ nedávali prioritu a tolik úsilí, především kvůli tomu, že nás bylo málo. V posledních třech letech se ale rozrůstáme a můžeme nabírat zkušenosti z prezentací i zpětných vazeb od porotců a pozitivní výsledky se nakonec také dostavily. Klíčovým faktorem úspěchu je i naše zapálení všech členů pro náš projekt,“ hodnotí Sára Čelišová z Fakulty zdravotnických studií TUL, jež vede sekci marketingu.

Podílela se na tvorbě prezentace pro kategorii Business plan. Tato disciplína spočívá ve vytvoření fiktivní firmy, která je, přímo či nepřímo, propojená s formulí týmu. Firmu soutěžící prezentují porotě, jež simuluje potenciální investory. „Velmi důležitý byl letos nápad spojený s recyklací a udržitelností. Tato témata jsou totiž v nynějším průmyslu velmi aktuální, a tak nás business plán pozitivně oslovil i porotce, kteří se ve svém skutečném povolání s takovými problémy často setkávají,“ dodává Sára Čelišová.

 

Formule má výkon téměř 100 koní a při maximálních otáčkách dokáže jet rychlostí 130 km/hodinu. Z nuly na sto se dostane za čtyři sekundy. Díky kratšímu rámu a hmotnosti, jež je o 21 kilogram nižší než předchozí model, je formule hbitější. Konstruktéři ve velkém využívali také 3D tisk a většina tisku probíhala na univerzitě. Anežku vyvíjelo, konstruovalo, sestavovalo a shánělo potřebné peníze 43 členů týmu. Zastoupeno bylo i pět dívek. „Všechny změny, které jsme do nové formule zapracovali, se v jízdních vlastnostech projevily pozitivně. Týká se to jak kinematiky podvozku, tak i dynamických vlastností při jízdě. Do příštího roku se chceme zaměřit na detailnější ladění pohonu formule a zapracování na spolehlivosti kabelového svazku formule,“ přibližuje plány pro příští sezónu Ladislav Horálek.

Přípravy na stavbu nového monopostu běží

Jen co Anežka odjela letošní závody, začaly přípravy nové formule. Nový koncept bude vycházet z toho, co se osvědčilo, tým se také poučí z chyb. „Ideálně provedeme pouze změny, které přímo ovlivní spolehlivost, případně výkonnost, formule při co nejmenším zvyšování rozpočtu. U nové formule chceme pracovat především na spolehlivosti a ladění drobných nedostatků a také odlehčování jednotlivých částí,“ říká Václav Kočí, jenž v příští sezóně převezme vedení FS TUL Racing.

Začal také nábor nových členů týmu pro novou sezónu a náročné shánění potřebných financí. Nákladná příprava monopostu přesahuje dva miliony korun a bez podpory univerzity a sponzorů by vývoj a stavba nebyly možné. „Naši sponzoři nám pomáhají nejen finančně, ale i věcnými dary nebo službami, především výrobou dílů. TUL nás zase především podporuje poskytováním prostorů, konzultacemi, agendou okolo potřebné administrativy a mnoho dalšího,“ vypočítala před časem za tým Vendula Složilová, jež se stará o marketing.

Adam Pluhař

Další články v rubrice

Upravene @Jaroslav Tomasek (85 of 163).jpg

Unikátní soutěž ve 3D tisku ovládly modely motorů

Sestava modelů synchronního a asynchronního motoru získala první místo v soutěži o nejlepší výukový model z oblasti techniky nebo přírodních věd zhotovený 3D tiskem, kterou potřetí uspořádala Fakulta strojní TUL. Vítězný tým z SPŠ Česká Lípa...

5. 12. 2024 | Události | 362

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce

470249104_1079878764149048_8819624344635591363_n-2.jpg

Novým děkanem ekonomické fakulty bude Marek Skála

Akademický senát Ekonomické fakulty TUL zvolil na svém pondělním zasedání Ing. Mgr. Marka Skálu, Ph.D., kandidátem na děkana pro příští volební období. Rektor souhlasí se jmenováním, nový děkan tak povede fakultu v letech 2025–2028.

17. 12. 2024 | Univerzita | 403