
Co zaujme návštěvníky webu víc – stromový domek, nebo hotelový pokoj? A hledají zákazníci v regálech obchodů regionální značky, nebo si jich ani nevšimnou? Na tyto otázky teď hledá a nachází odpovědi nová Laboratoř virtuální reality a eye-trackingu Ekonomické fakulty Technické univerzity v Liberci. Využívá technologie budoucnosti ke zkoumání chování spotřebitelů, jejich rozhodování a efektivitu vizuálních podnětů.
„Zkoumáme to, co lidi skutečně zaujme a proč,“ říká Jitka Vávrová z Ekonomické fakulty, jež má výzkumy v nové laboratoři na starosti. Laboratoř vznikla na katedře marketingu a obchodu za podpory operačního programu Jan Ámos Komenský, projektu Infrastrukturní zázemí doktorských studijních programů na TUL. Poslouží doktorandským výzkumům v oblasti marketingu, uživatelského testování a dalších disciplín zaměřených na chování spotřebitelů a efektivitu vizuálních podnětů.
Nenápadně vyhlížející laboratoř ukrývá hned celý „arzenál“ nejmodernější techniky určený k porozumění lidského rozhodování. Technologie umožnují provádět analýzu vizuální pozornosti při sledování webových stránek, reklam nebo výrobků, ale i při pohybu v reálném prostředí. Dávají možnost testovat účinnost reklamních kampaní nebo zkoumat reakce na simulované prostředí nebo umožňují zkoumat biometrické reakce, stejně jako interakce uživatelů s virtuálním prostředím.
Hlavní zbraní týmu je kombinace eye-trackingu (sledování pohybu očí), analýzy mimiky obličeje, galvanické reakce kůže a virtuální reality. Pomocí těchto nástrojů lze sledovat, kam se respondent dívá, co ho například na webových stránkách, v prodejním showroomu nebo při sledování reklamní kampaně na první pohled zaujme, co naopak přehlédne a dokonce, jaké emoce při tom prožívá.
„Ukazuje se, že lidé často něco tvrdí, ale realita je jiná. Když se například v dotazníku zeptáte, jestli zákazník v obchodě vnímá regionální značení, odpoví, že ano. Ale z eye-trackingu vidíme, že ho ve skutečnosti v mnoha situacích vůbec neregistruje,“ vysvětluje Jitka Vávrová. Vrací se tak k jednomu ze čtyř rozsáhlých výzkumů, které laboratoř letos zpracovávala. Zároveň ukazuje poličku imitující regál v obchodě, kde stojí vyrovnáno šest druhů mouky. Když zákazníci brali tyto výrobky do rukou, měli nasazené speciální eye-trackingové brýle s kamerou Tobii Pro Glasses 3. Brýle snímaly pohyby jejich očí. Dobrovolníci nevěděli, na co se výzkum zaměřuje. Výzkumníky přitom zajímaly právě regionální značky. „Ukázalo se, že bez výrazného grafického provedení spotřebitelé certifikované značení regionálního původu většinou nezaznamenají,“ dodává Jitka Vávrová k výše zmíněnému výzkumu.
Laboratoř také testovala, jak na emoce zákazníků fungují potenciální reklamní slogany pro carsharingové služby na webových stránkách. Výzkumníci zkoumali, které fráze vzbuzují důvěru, a které se naopak respondentům nelíbí. Výsledky se zatím analyzují, ale použitý face reader pracuje podle Jitky Vávrové neomylně.
Výzkumníci už také s využitím svého vybavení natočili video v showroomu automobilky, které převedli do headsetu virtuální reality. „Můžeme tak skvěle zkoumat, kam zákazník v showroomu nejvíc zaměřuje zrak a kam se naopak nedívá. Interiér lze pak optimalizovat tak, aby prodejce využil co nejvíc potenciálu provozovny,“ líčí Jitka Vávrová.
„Komplexnost naší laboratoře je výjimečná. Obrovským způsobem se rozšíří možnosti našeho výzkumu a vzdělávací činnosti,“ pochvaluje si Jitka Vávrová. Smluvní výzkum pro firmy sice možný není, ale spjatost s firmami a přenositelnost do praxe je značná.
Adam Pluhař
Další články v rubrice

Naučili počítač slyšet a rozumět. Teď už ve dvaceti jazycích
Před třiceti lety poprvé přiměli liberečtí vědci počítač pouhým slovem, aby vykonal příkaz. A „kompjutr“ dokázal například kreslit nebo zvětšovat. Za úspěchem stála výzkumná laboratoř SpeechLab, kterou na Fakultě mechatroniky, informatiky a...

Hráči Slovanu budou mít díky spolupráci s TUL a Hotboots nohy v teple
Fotbalisté Slovanu Liberec mohou jako první ligový celek využívat návleky s aktivním zahříváním a nanovrstvou od společnosti Hotboots, které byly vyvinuty na katedře hodnocení textilií Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci. Náhradníkům...

Zahradní kuchyně z recyklovaného textilního odpadu
Použitý textil, který je globálním problémem, nachází díky katedře hodnocení textilií, další uplatnění. Tentokrát jako součást materiálu, ze kterého jsou vyrobeny venkovní modulární kuchyně. Na trh je právě v těchto dnech uvádí firma Dimatex CS ze...