Odpoledne plné efektních pokusů z fyziky a chemie, matematických hříček, hlavolamů a dalších zábavných aktivit z oblasti přírodních věd a techniky připravila pro děti a mládež Technická univerzita v Liberci ve spolupráci s Krajskou vědeckou knihovnou na pondělí 2. listopadu.
Ve velkém konferenčním sále Krajské vědecké knihovny v Liberci od 14.00 do 18.30 hodin proběhne každou půlhodinu prezentace náročnějších pokusů z fyziky a chemie. Drobnější pokusy, vědecké a technické hračky či hlavolamy i matematické hry budou návštěvníkům k dispozici nepřetržitě.
„Z matematiky jsme připravili tangramy, tvarové skládačky a různé strategické hry, jako je například bludiště na papíru, po kterém se cestuje tužkou, z optiky čeká na návštěvníky vytváření reálných obrazů, chemické pokusy se zaměří na různé barvy a využití plamenu. Z fyziky by návštěvníky mohly zaujmout různé pokusy z elektrostatiky, výroba slizu nebo domácí pastelíny z vody a mouky a představení nenewtonovských kapalin. Jsem si jistý, že úspěch budou mít takové "záhady", jako je chůze po vodě nebo horký led,“ říká jeden z autorů připravovaného odpoledne Zdeněk Rakušan. Dodává, že přijít mohou nejen děti, ale vítáni jsou také jejich rodiče, učitelé, vychovatelé a vedoucí kroužků. Lákadlem pro děti by měly být podle něj mimo jiné i stavebnice, ze kterých si budou moci sestavit a odnést domů drobné dárky.
Akce se koná v rámci projektu „STARTTECH – Začni s technikou!“, který technická univerzita realizuje od letošního prvního srpna. Projekt je zaměřený na využívání volného času dětí a mládeže s cílem vzbudit zájem o techniku, studium technicky zaměřených oborů a v budoucnu o vědeckou práci. Částkou více než 11 milionů korun ho podpořila Evropská unie z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Partnerem univerzity je Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická a Vyšší odborná škola (SPŠSE a VOŠ) v Liberci a Krajská vědecká knihovna v Liberci.
„Chceme, aby se více mladých lidí hlásilo ke studiu technicky zaměřených programů a oborů. Psychologické průzkumy potvrzují, že to jsou právě žáci základních škol, u kterých se nejsilněji formuje představa o budoucím povolání a na středních školách se tato představa konkretizuje,“ přibližuje projekt vedoucí projektu Miloš Hernych z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL.
J. Kočárková