T-UNI: Online zpravodaj Technické univerzity v Liberci

Naše univerzita má vlastní elektromobil. Je schopný vyvinout minimálně osmdesátikilometrovou rychlost a dojede na jedno dobití zhruba 100 km. Protože podstatnou část konstrukce tvoří extrudované hliníkové profily, říká se mu eŠus. Pro školící a testovací účely ho společně vytvořili studenti doktorských studijních programů fakulty strojní a fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií.

Už máme za sebou několik testovacích jízd. Nyní pracujeme na dokončení elektrické instalace ve vozidle a doplnění o funkční bloky palubní elektroniky. Podle harmonogramu bychom měli většinu systémů dokončit letos v červnu", říká doktorand Pavel Jandura z ústavu MTI fakulty mechatroniky. Jeho cílem je koordinovat oblasti elektrického pohonu, trakční baterie a palubní elektroniky  pro elektromobily vyvíjené na TUL.

Na zhotovení  eŠusu pracují studenti od roku 2011. Plní tak výzkumný úkol navrhnout a postavit první elektromobil na TUL. Jejich práce je spolufinancována z prostředků ústavu Cxl a studentské grantové soutěže univerzity. Podpořila ji také mladoboleslavská automobilka Škoda Auto a.s. Koncepčně se jedná o dvoumístné dvoustopé vozidlo s pevným rámem z hliníkových profilů, který z výukových důvodů umožňuje snadný přístup ke všem důležitým komponentám vozidla. Ocelové díly jsou použity pouze na zvláště namáhaných místech konstrukce. Pohonnou jednotku tvoří BLDC elektromotor spolu se šesti stupňovou manuální převodovkou. Trakční baterie 10,8 kWh je složena ze 17s LFP článků

Rozhodli jsme se, že nebudeme přestavovat sériově vyráběný automobil a přistoupili jsme k vlastní konstrukci. Tu navrhla katedra vozidel a motorů FS TUL, která má značné zkušenosti v tomto oboru a především disponuje potřebným vybavením pro návrh i následnou realizaci kompletního vozidla“ říká doktorand a hlavní konstruktér vozidla eŠus Martin Bukvic z katedry KVM fakulty strojní.

Vozidlo je vybaveno spojkovým pedálem s hydraulickým ovládáním spojky. Brzdy jsou na obou nápravách kotoučové. Brzdový systém je bez podtlakového posilovače.  Směrové řízení vozidla je realizováno vzhledem k jeho hmotnosti rovněž bez posilovače řízení. Rozvor náprav vozidla je 2462 mm a rozchod obou náprav je 1435 mm vzhledem ke specifickému použití dvojice předních náprav z vozu Škoda Fabia se zavěšením typu McPherson. Délka vozidla je 3350 mm a výška 1300 mm. „Hmotnost a výkony vozidla byly koncipovány tak, aby vyhověly kategorizaci vozidla do skupiny L7e (dle Směrnice Evropského parlamentu Rady 2002/24/ES), kde hmotnost vozidla bez baterií v nenaloženém stavu nepřekračuje 400 kilogramů a u nichž maximální výkon motoru nepřekračuje 15 kW. Hmotnost použité trakční baterie ve vozidle eŠus činí 150 kg, projektovaná pohotovostní hmotnost vozidla je pak 550 kilogramů.“ upřesňuje Pavel Jandura.  Dodává, že vzhledem ke svému určení se nepředpokládá příprava vozidla k homologaci k provozu na pozemních komunikacích.
.
Vlastní pohonnou sestavu elektromobilu eŠus tvoří  elektromotor – regulátor otáček – trakční baterie. Z důvodu zajištění maximální bezpečnosti při výuce bylo stanoveno omezení maximálního napětí trakční baterie na 60 V stejnosměrných. „To, je mezní hodnota bezpečného malého napětí živých částí, se kterým může člověk běžně přijít do styku. V souladu s výše uvedenými omezeními, bylo třeba nalézt dostatečně výkonný elektromotor schopný pracovat při takto malém napětí. Použili jsme „bezkartáčový“ BLDC elektromotor s rotačním pláštěm od českého výrobce.“ upřesňuje Martin Bukvic.

Parametry motoru jsou následující: výkon špičkový 40 kW, trvalý 15-20 kW (dle intenzity chlazení), hmotnost 8 kg, rozsah napájecího napětí 50-100 V.V elektromobilu eŠus je motor napájen napětím v rozmezí 50-55 V

Technická univerzita v Liberci je akademickým výzkumným pracovištěm, které se dlouhodobě zabývá vývojem a inovacemi pro oblast automobilového průmyslu a rovněž sleduje vývojové trendy v oblasti. Má k tomu k dispozici moderně vybavené laboratoře  vhodným měřícím a přístrojovým zařízením. Jak ukazuje popsaný příklad , dává šanci vědecky pracovat i studentům.

Nyní pracujeme na vývoji druhého vozidla eTUL. To už bude splňovat veškeré požadavky na moderní elektromobil určený pro příměstský provoz.“ říká Pavel Jandura.

J. Kočárková

Další články v rubrice


Nejbližší akce

29
10 | 2025
středa

Jak pevné je pevné? Fyzika materiálů pro učitele

Interaktivní a prakticky zaměřený workshop, který je určen učitelům fyziky, chemie a odborných strojírenských předmětů. Během setkání se zaměříme na klíčové faktory, které rozhodují o pevnosti materiálů, a ukážeme si, jak je efektivně přiblížit...

30
10 | 2025
čtvrtek

Lectures by scientists from Afeka Academic College of Engineering, Tel Aviv

Based on its long-term cooperation with Afeka Academic College of Engineering, Tel Aviv, Israel, the Faculty of Mechanical Engineering at TUL invites you to two guest lectures by Dr. Uri Albocher and Ilan Zilberman. WHEN: Thursday October 30,...

30
10 | 2025
čtvrtek

Válka v Gaze jako globální událost

Katedra společenských a humanitních věd FP TUL srdečně zve na přednášku Zory Hesové  z Ústavu politologie FF UK: Válka v Gaze jako globální událost. Přednáška se pokusí zmapovat globální reakce na eskalaci izraelsko-palestinského konfliktu...

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce

Aleš Kocourek 15 minut po svém zvolení, kdy získal většinu 15 hlasů. Foto: Adam Pluhař

Rektorem TUL bude Aleš Kocourek

Získal při dnešních volbách 15 hlasů z 21. Už v prvním kole tak Akademický senát TUL rozhodl, že kandidátem na rektora Technické univerzity v Liberci bude docent Kocourek, absolvent a emeritní děkan Ekonomické fakulty a současný proděkan Fakulty...

14. 10. 2025 | Univerzita | 1 416
_M2N0110 - kopie-2.jpg

Z poslucháren a tělocvičen liberecké fakulty až do čela Sokola

V čele České obce sokolské stojí Petr Sádek, absolvent Katedry tělesné výchovy a sportu Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL. Jeho cesta od studenta Technické univerzity v Liberci až na vrchol nejstaršího tělovýchovného hnutí v České...

8. 10. 2025 | Lidé | 291