T-UNI: Online zpravodaj Technické univerzity v Liberci

Naše univerzita má vlastní elektromobil. Je schopný vyvinout minimálně osmdesátikilometrovou rychlost a dojede na jedno dobití zhruba 100 km. Protože podstatnou část konstrukce tvoří extrudované hliníkové profily, říká se mu eŠus. Pro školící a testovací účely ho společně vytvořili studenti doktorských studijních programů fakulty strojní a fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií.

Už máme za sebou několik testovacích jízd. Nyní pracujeme na dokončení elektrické instalace ve vozidle a doplnění o funkční bloky palubní elektroniky. Podle harmonogramu bychom měli většinu systémů dokončit letos v červnu", říká doktorand Pavel Jandura z ústavu MTI fakulty mechatroniky. Jeho cílem je koordinovat oblasti elektrického pohonu, trakční baterie a palubní elektroniky  pro elektromobily vyvíjené na TUL.

Na zhotovení  eŠusu pracují studenti od roku 2011. Plní tak výzkumný úkol navrhnout a postavit první elektromobil na TUL. Jejich práce je spolufinancována z prostředků ústavu Cxl a studentské grantové soutěže univerzity. Podpořila ji také mladoboleslavská automobilka Škoda Auto a.s. Koncepčně se jedná o dvoumístné dvoustopé vozidlo s pevným rámem z hliníkových profilů, který z výukových důvodů umožňuje snadný přístup ke všem důležitým komponentám vozidla. Ocelové díly jsou použity pouze na zvláště namáhaných místech konstrukce. Pohonnou jednotku tvoří BLDC elektromotor spolu se šesti stupňovou manuální převodovkou. Trakční baterie 10,8 kWh je složena ze 17s LFP článků

Rozhodli jsme se, že nebudeme přestavovat sériově vyráběný automobil a přistoupili jsme k vlastní konstrukci. Tu navrhla katedra vozidel a motorů FS TUL, která má značné zkušenosti v tomto oboru a především disponuje potřebným vybavením pro návrh i následnou realizaci kompletního vozidla“ říká doktorand a hlavní konstruktér vozidla eŠus Martin Bukvic z katedry KVM fakulty strojní.

Vozidlo je vybaveno spojkovým pedálem s hydraulickým ovládáním spojky. Brzdy jsou na obou nápravách kotoučové. Brzdový systém je bez podtlakového posilovače.  Směrové řízení vozidla je realizováno vzhledem k jeho hmotnosti rovněž bez posilovače řízení. Rozvor náprav vozidla je 2462 mm a rozchod obou náprav je 1435 mm vzhledem ke specifickému použití dvojice předních náprav z vozu Škoda Fabia se zavěšením typu McPherson. Délka vozidla je 3350 mm a výška 1300 mm. „Hmotnost a výkony vozidla byly koncipovány tak, aby vyhověly kategorizaci vozidla do skupiny L7e (dle Směrnice Evropského parlamentu Rady 2002/24/ES), kde hmotnost vozidla bez baterií v nenaloženém stavu nepřekračuje 400 kilogramů a u nichž maximální výkon motoru nepřekračuje 15 kW. Hmotnost použité trakční baterie ve vozidle eŠus činí 150 kg, projektovaná pohotovostní hmotnost vozidla je pak 550 kilogramů.“ upřesňuje Pavel Jandura.  Dodává, že vzhledem ke svému určení se nepředpokládá příprava vozidla k homologaci k provozu na pozemních komunikacích.
.
Vlastní pohonnou sestavu elektromobilu eŠus tvoří  elektromotor – regulátor otáček – trakční baterie. Z důvodu zajištění maximální bezpečnosti při výuce bylo stanoveno omezení maximálního napětí trakční baterie na 60 V stejnosměrných. „To, je mezní hodnota bezpečného malého napětí živých částí, se kterým může člověk běžně přijít do styku. V souladu s výše uvedenými omezeními, bylo třeba nalézt dostatečně výkonný elektromotor schopný pracovat při takto malém napětí. Použili jsme „bezkartáčový“ BLDC elektromotor s rotačním pláštěm od českého výrobce.“ upřesňuje Martin Bukvic.

Parametry motoru jsou následující: výkon špičkový 40 kW, trvalý 15-20 kW (dle intenzity chlazení), hmotnost 8 kg, rozsah napájecího napětí 50-100 V.V elektromobilu eŠus je motor napájen napětím v rozmezí 50-55 V

Technická univerzita v Liberci je akademickým výzkumným pracovištěm, které se dlouhodobě zabývá vývojem a inovacemi pro oblast automobilového průmyslu a rovněž sleduje vývojové trendy v oblasti. Má k tomu k dispozici moderně vybavené laboratoře  vhodným měřícím a přístrojovým zařízením. Jak ukazuje popsaný příklad , dává šanci vědecky pracovat i studentům.

Nyní pracujeme na vývoji druhého vozidla eTUL. To už bude splňovat veškeré požadavky na moderní elektromobil určený pro příměstský provoz.“ říká Pavel Jandura.

J. Kočárková

Další články v rubrice

_DSC2616.JPG

Sklářský Oscar pro Josefínu Váchovou

Absolventka specializace design skla obdržela za svou práci Bilancio Stanislav Libenský Award 2025. Ve finále se o tuto prestižní sklářskou cenu ucházely desítky talentů z celého světa, mezi ně porota vybrala také práce šesti studentek a studentů...

19. 12. 2025 | Kultura | 456
IMG_6572.jpg

Klid a styl mezi trámy. Otevřel nový studentský klub

Studenti mají na TUL opět útulné zázemí pro trávení času mezi přednáškami. V podkroví budovy A začal sloužit nový studentský klub. Nahrazuje původní, který zanikl spolu s budovou E2. Nový klub nabízí ve dvou podlažích inspirativní místo.

17. 12. 2025 | Univerzita | 648

Nejbližší akce

08
01 | 2026
čtvrtek

Výstava obrazů Výtvarníků Českého ráje

Univerzitní Knihovna Technické Univerzity v Liberci zve na zahájení výstavy obrazů Výtvarníků Českého ráje. KDY: čtvrtek 8. 1. 2026 od 18:00 KDE: relaxační zóna Univerzitní knihovny TUL (u gaučíků), Voroněžská 1329/13, Liberec Výstava...

24
01 | 2026
sobota

Den otevřených dveří fakulty textilní

Fakulta textilní Technické univerzity v Liberci představí své učebny, dílny, ateliéry a studijní programy během dne otevřených dveří. Podívat se můžete jak do učeben, ateliérů a dílen v univerzitním kampusu, tak v jablonecké budově „N“. KDY:...

26
01 | 2026
pondělí

Den otevřených dveří fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií

Své zázemí, studijní programy, výhody studia a možnosti uplatnění absolventů představí Fakulta mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL během fakultního dne otevřených dveří. KDY: pondělí 26. ledna 2026, od 10:00 KDE: aula budovy G,...

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce

_DSC2616.JPG

Sklářský Oscar pro Josefínu Váchovou

Absolventka specializace design skla obdržela za svou práci Bilancio Stanislav Libenský Award 2025. Ve finále se o tuto prestižní sklářskou cenu ucházely desítky talentů z celého světa, mezi ně porota vybrala také práce šesti studentek a studentů...

19. 12. 2025 | Kultura | 456