T-UNI: Online zpravodaj Technické univerzity v Liberci

Naše univerzita má vlastní elektromobil. Je schopný vyvinout minimálně osmdesátikilometrovou rychlost a dojede na jedno dobití zhruba 100 km. Protože podstatnou část konstrukce tvoří extrudované hliníkové profily, říká se mu eŠus. Pro školící a testovací účely ho společně vytvořili studenti doktorských studijních programů fakulty strojní a fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií.

Už máme za sebou několik testovacích jízd. Nyní pracujeme na dokončení elektrické instalace ve vozidle a doplnění o funkční bloky palubní elektroniky. Podle harmonogramu bychom měli většinu systémů dokončit letos v červnu", říká doktorand Pavel Jandura z ústavu MTI fakulty mechatroniky. Jeho cílem je koordinovat oblasti elektrického pohonu, trakční baterie a palubní elektroniky  pro elektromobily vyvíjené na TUL.

Na zhotovení  eŠusu pracují studenti od roku 2011. Plní tak výzkumný úkol navrhnout a postavit první elektromobil na TUL. Jejich práce je spolufinancována z prostředků ústavu Cxl a studentské grantové soutěže univerzity. Podpořila ji také mladoboleslavská automobilka Škoda Auto a.s. Koncepčně se jedná o dvoumístné dvoustopé vozidlo s pevným rámem z hliníkových profilů, který z výukových důvodů umožňuje snadný přístup ke všem důležitým komponentám vozidla. Ocelové díly jsou použity pouze na zvláště namáhaných místech konstrukce. Pohonnou jednotku tvoří BLDC elektromotor spolu se šesti stupňovou manuální převodovkou. Trakční baterie 10,8 kWh je složena ze 17s LFP článků

Rozhodli jsme se, že nebudeme přestavovat sériově vyráběný automobil a přistoupili jsme k vlastní konstrukci. Tu navrhla katedra vozidel a motorů FS TUL, která má značné zkušenosti v tomto oboru a především disponuje potřebným vybavením pro návrh i následnou realizaci kompletního vozidla“ říká doktorand a hlavní konstruktér vozidla eŠus Martin Bukvic z katedry KVM fakulty strojní.

Vozidlo je vybaveno spojkovým pedálem s hydraulickým ovládáním spojky. Brzdy jsou na obou nápravách kotoučové. Brzdový systém je bez podtlakového posilovače.  Směrové řízení vozidla je realizováno vzhledem k jeho hmotnosti rovněž bez posilovače řízení. Rozvor náprav vozidla je 2462 mm a rozchod obou náprav je 1435 mm vzhledem ke specifickému použití dvojice předních náprav z vozu Škoda Fabia se zavěšením typu McPherson. Délka vozidla je 3350 mm a výška 1300 mm. „Hmotnost a výkony vozidla byly koncipovány tak, aby vyhověly kategorizaci vozidla do skupiny L7e (dle Směrnice Evropského parlamentu Rady 2002/24/ES), kde hmotnost vozidla bez baterií v nenaloženém stavu nepřekračuje 400 kilogramů a u nichž maximální výkon motoru nepřekračuje 15 kW. Hmotnost použité trakční baterie ve vozidle eŠus činí 150 kg, projektovaná pohotovostní hmotnost vozidla je pak 550 kilogramů.“ upřesňuje Pavel Jandura.  Dodává, že vzhledem ke svému určení se nepředpokládá příprava vozidla k homologaci k provozu na pozemních komunikacích.
.
Vlastní pohonnou sestavu elektromobilu eŠus tvoří  elektromotor – regulátor otáček – trakční baterie. Z důvodu zajištění maximální bezpečnosti při výuce bylo stanoveno omezení maximálního napětí trakční baterie na 60 V stejnosměrných. „To, je mezní hodnota bezpečného malého napětí živých částí, se kterým může člověk běžně přijít do styku. V souladu s výše uvedenými omezeními, bylo třeba nalézt dostatečně výkonný elektromotor schopný pracovat při takto malém napětí. Použili jsme „bezkartáčový“ BLDC elektromotor s rotačním pláštěm od českého výrobce.“ upřesňuje Martin Bukvic.

Parametry motoru jsou následující: výkon špičkový 40 kW, trvalý 15-20 kW (dle intenzity chlazení), hmotnost 8 kg, rozsah napájecího napětí 50-100 V.V elektromobilu eŠus je motor napájen napětím v rozmezí 50-55 V

Technická univerzita v Liberci je akademickým výzkumným pracovištěm, které se dlouhodobě zabývá vývojem a inovacemi pro oblast automobilového průmyslu a rovněž sleduje vývojové trendy v oblasti. Má k tomu k dispozici moderně vybavené laboratoře  vhodným měřícím a přístrojovým zařízením. Jak ukazuje popsaný příklad , dává šanci vědecky pracovat i studentům.

Nyní pracujeme na vývoji druhého vozidla eTUL. To už bude splňovat veškeré požadavky na moderní elektromobil určený pro příměstský provoz.“ říká Pavel Jandura.

J. Kočárková

Další články v rubrice


Nejbližší akce

02
05 | 2024
čtvrtek

Nahlédněte do výroby vysokopevnostních šroubů

Nahlédněte do zákulisí výroby vysokopevnostních šroubů s Ing. Markem Slavíkem ze společnosti Kamax. Přednášku spolupořádá Fakulta strojní TUL. KDY: 2. května 2024, 8:50 KDE: posluchárna E9

20
05 | 2024
pondělí

Letní škola techniky a strojírenských technologií

Fakulta strojní TUL zve na Letní školu techniky a strojírenských technologií. Fakulta ji pořádá zdarma pro všechny nadšence ze středních škol a gymnázií. Letní školu mohou zájemci absolvovat také v rámci svých odborných praxí, které mají na...

27
05 | 2024
pondělí

Letní škola robotiky, automatizace a 3D technologií

Fakulta strojní TUL zve na Letní školu robotiky, automatizace a 3D technologií. Fakulta ji pořádá zdarma pro všechny nadšence ze středních škol a gymnázií. Letní školu mohou studenti absolvovat také v rámci svých odborných praxí, které mají na...

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce