Absolvent Fakulty textilní TUL uspěl s trikem, které »kouzlí« s vodou

namesti-4_3_TISK-2.jpg
Poté, co René Němeček (vlevo) spojil síly se svými dvěma kamarády, začala česká textilní firma růst. Foto: CityZen®

Pot vám stéká po zádech, k tomu se ještě polijete kávou, na oblečení ale není ani stopa po společenském průšvihu. Máte na sobě totiž triko s technologií CityZen® Technologie vyvinutá absolventem Textilního marketingu na Fakultě textilní TUL (FT) René Němečkem nyní dobývá pánské i dámské šatní skříně.

Článek přinášíme před blížící se oslavou 30 let od vzniku studijního programu Textilní marketing na Katredře hodnocení textilií FT. Výročí si katedra připomíná 27. května v prostorách univerzitní auly.

Na triku a dnes už i košilích upravených speciální technologií není vidět pot. A co víc, toto oblečení odolá špíně a nečistotám. Tekutina nalitá na látku se v krůpějích „odkutálí“ pryč. Oblečení stále populárnější značky CityZen® také snižuje zápach. Přitom se jedná o příjemnou bavlnu.

„Naše oblečení projde řadou technologických úprav, výrobní proces trvá několik dní. Díky technologii CityZen® není na triku vidět pot, a naopak vnější strana materiálu nevsákne žádnou tekutinu – vodu,  kávu nebo čaj. Lidé se nás často ptají, jestli používáme nějakou membránu, a mají strach, že se v našem oblečení budou potit. Ubezpečujeme je, že jde pořád o dobře prodyšnou bavlnu prémiové kvality,“ říká René Němeček. Zatímco lícová strana je vodoodpudivá, vnitřní rubová strana je naopak upravena tak, aby tělesnou vlhkost maximálně absorbovala. Šíří se přes velkou plochu, a ta zrychluje odpařování. „Máme reference od našich zákazníků, kteří žijí nebo cestují v tropickém pásmu, že ani po několika hodinách ve čtyřicetistupňovém horku není vidět pot,“ usmívá se René Němeček v univerzitní kavárně.

Na sobě má košili z nové produktové řady a spontánně na ni vylije vodu. Všechna tekutina z košile steče na podlahu a vytvoří louži. Látka je pro vodu neproniknutelným brněním.

Výrobce deklaruje, že technologie vydrží bez jakékoliv změny minimálně 20 pracích cyklů. Životnost trika je ale podle René Němečka delší: „Z testování víme, že naše parametry vydrží i zátěž 60 cyklů praní.“

Podstata efektu tkví ve změně povrchového napětí textilie. Víc ale René Němeček prozradit nemůže. Rozpovídá se však o svých inovátorských začátcích. Už na škole měl touhu dávat textilu přidanou hodnotu. Bavlnu začal vylepšovat už před lety. Tehdy šlo ještě o hobby, speciálně upravená trička nosili jen jeho známí.

Větší rychlost nabrala výroba „kouzelných trik“ poté, co v Chrudimi spojil síly se svými dvěma kamarády. Podnikateli Pavlem Hrstkou, rovněž absolventem TUL, Fakulty strojní, a Martinem Burkoněm, absolventem Univerzity Pardubice. Kamarádi vložili do nápadu svůj kapitál a příběh značky CityZen® začali psát společně.

Název obsahuje spojení anglického překladu slova město a japonského výrazu pro meditaci neboli něčeho, co je příjemné a v rovnováze. Tedy pohodová městská móda, s níž jste stále v suchu.

Od svého zrodu slaví značka úspěch. Trika CityZen® vyráběná z přírodního a obnovitelného materiálu vyhrála v roce 2019 podnikatelský projekt roku T-Mobile Rozjezdy Pardubického kraje. Popularita značky raketově naskočila poté, co startupovou soutěž chrudimská firma vyhrála i na celorepublikové úrovni.

Zájem o trika roste

Bylo to jen tři čtvrtě roku od založení firmy. V roce 2020 zaznamenal CityZen® navzdory pandemii nárůst obratu o více než 500 procent. „Myslím, že jsme pro lidi čitelní. Vyrábíme oblečení, ne nějaké složité mobilní aplikace. Zákazníci asi už dnes slyší i na to, že jsme ryze česká značka, šijeme ale už i na Slovensku. Naši zákazníci také oceňují, že vyrábíme oblečení s přidanou hodnotou a snažíme se to dělat poctivě a udržitelným způsobem,“ přemýšlí o úspěchu René Němeček.

CityZen® už má jak pro muže, tak pro ženy několik produktových řad. „Kromě více odstínů trik, košil a pánských boxerek plánujeme vyrábět i dámské kalhotky a pánské kalhoty. V nabídce máme také dětskou kolekci a uvažujeme i o potiscích. Na jejich vytvoření bychom rádi spolupracovali s designéry z Fakulty textilní liberecké univerzity,“ plánuje čtyřiačtyřicetiletý René Němeček.

Firma už prodala desítky tisíc kusů a rozšiřuje své obchodní zastoupení v několika evropských zemích. S tak velkým růstem se pojí rozšiřování výroby. Zatím většinu úkonů zpracovávají externí dodavatelé. „Chtěli bychom časem vybudovat vlastní výrobnu. Pořád ale chceme vyrábět v České republice. Naším cílem je navazovat na tradici vysoké úrovně textilní výroby a dávat oblečení přidanou hodnotu. Po revoluci tu sice nebylo pro český textil příhodné období, začíná se to ale lepšit,“ říká René Němeček.

V oblasti textilních zušlechťovacích technologií se pohybuje téměř 20 let. „Studium na FT TUL mi dalo jasný směr, kudy se budu v budoucnu ubírat. Za těch dvacet let praxe jsem se o zpracování materiálů něco málo naučil, přesto se učím pořád. V tom je textilní obor zajímavý.“

Na fakultu se často vrací nejen jako člen zkušební komise státní závěrečné zkoušky. „Spolupráce po odborné stránce funguje dobře. Chtěl bych se školou víc pracovat i na nových projektech. Myslím, že skloubení odborné akademické půdy s dynamickým průmyslem může přinést zajímavá řešení v podobě nových technologií,“ uzavírá René Němeček.

Adam Pluhař

René Němeček
(*1977)

Absolvent Textilního marketingu na Fakultě textilní TUL, inženýrský titul získal na Podnikatelské fakultě VUT v Brně. Jako jeden z prvních studentů z ČR v rámci programu Erasmus studoval na Univerzitě Trento v Itálii. Je spoluvlastníkem startupové firmy CityZen® , pracuje také pro nadnárodní společnost nabízející technologie na úpravu textilních materiálů. Na FT TUL je členem zkušební komise státní závěrečné zkoušky.

KORONAVIRUS – OPATŘENÍ A NAŘÍZENÍ

Vedení školy aktualizuje opatření a nařízení v souvislosti s pandemií koronaviru. AKTUÁLNÍ INFORMACE

Další články v rubrice

h_pttt.jpg

Václav Havel studenty ctil. Prokázal to během návštěv na TUL

První polistopadový prezident, disident, dramatik a humanista Václav Havel navždy odešel před deseti lety 18. prosince 2011. Připomeňme si tuto osobnost střípky z návštěv naší univerzity. Dokreslují lidskost Václava Havla při neformálním kontaktu...

17. 12. 2021 | Lidé | 331

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce

Ve školní jídelně baštíme klasiku macande - což je směs fazolí, kukuřice a často i kamenů... pozor na zuby!.jpg

Student ekonomky vede v Tanzanii kurzy o podnikání a start-upech

Do africké země, která podle OSN patří mezi ty nejméně rozvinuté na světě, odletěl Ondřej Linhart loni na podzim. Přerušil své doktorské studium na Ekonomické fakultě TUL, ale své vazby s fakultou nezpřetrhal. Původně měl učit jen na základní a...

13. 5. 2022 | Lidé | 459