Ilona Gillernová je mezi nominovanými na cenu, jež vyjadřuje podporu ženám ve vědě

Gillernová_6-3.jpg
Ilona Gillernová. Foto: MŠMT

V prestižní společnosti šesti vědkyň nominovaných na Cenu Milady Paulové 2024 stanula i psycholožka Ilona Gillernová z Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci. Uznávaná odbornice na pedagogickou psychologii, konkrétně na psychologii výchovy a vzdělávání, je autorkou celé řady odborných publikací, článků nebo učebnic.

Docentka Gillernová působí na FP TUL jako zástupkyně vedoucího katedry pedagogiky a psychologie a vedoucí oddělení psychologie. Tuto významnou psycholožku nominoval na cenu rektor TUL Miroslav Brzezina. „Paní docentku jsem nominoval za její odborný přínos v oblasti psychologie, za její osobní kolegiální podporu nové generace žen psycholožek a mužů psychologů a rovněž za její občanský i odborný přínos v širší psychologické a pedagogické komunitě,“ říká k nominaci rektor Miroslav Brzezina.

Cena Milady Paulové nese jméno první profesorky v někdejším Československu. Cena je udělována Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR významným českým vědkyním za přínos svému oboru a vyjadřuje podporu ženám ve vědě. Ocenění má rovněž inspirovat začínající vědkyně i studentky, jež zvažují vědeckou dráhu. Každý rok je udělována v jiném oboru. Letošní vyhlášení mělo podpořit působení žen v oblasti psychologie v českém výzkumném prostředí. Více o ceně a rozhovor a Ilonou Gillernovou

„Nominace na Cenu Milady Paulové si upřímně vážím, pro mě znamená ocenění mého dlouholetého akademického působení. Těší mě neméně intenzivně, že jsem dostala důvěru k nominaci právě z FP TUL, kde jsem ráda,“ komentuje svoji nominaci docentka Ilona Gillernová.

„Docentka Ilona Gillernová se celoživotně věnuje tématům pedagogické psychologie, konkrétněji psychologie výchovy a vzdělávání. Dlouhodobě vedla výzkumy a publikovala právě v těchto oblastech psychologie. Je pokračovatelkou mimořádně silné tradice české pedagogické psychologie v řadě profesorů Čápa, Matějčka či Heluse,“ přibližuje význam nominované vědkyně Tomáš Kasper, vedoucí katedry pedagogiky a psychologie FP TUL.

Úsilí docentky Gillernové se vztahuje i k sociální psychologii, zejména problematice komunikace a interpersonálních vztahů. Tato sociálně psychologická témata vhodně propojuje s psychologií výchovy, principy edukačních charakteristik dospělých a dětí v rodinném i školním prostředí. Její sledování změn stylů výchovy v ČR za posledních 30 let otevírají prostor pro poradenskou praxi i akademické rozvíjení tematiky.

»Mottem učitele má být laskavost a důslednost«

Důležitým zaměřením Ilony Gillernové je pedagogická příprava učitelů a učitelek všech stupňů škol. Vědkyně dlouhodobě a systematicky usiluje nejen o odborný růst učitelů v pedagogické psychologii, ale i o podporu a rozvoj jejich pohledu na dítě a na žáka. „Tento pohled je veden respektem k jedinečnosti lidské individuality, dětského životního příběhu a světa dítěte. Mimořádně silná ‚psychologická škola‘ české pedagogické psychologie byla rozvíjena jak díky odborným a pedagogickým aktivitám a publikacím docentky Gillernové, tak i díky jejímu aktivnímu působení v rozvoji doktorandského studia a v podpoře mladé vědecké generace,“ uvádí profesor Kasper.

Ilona Gillernová aktivně působila v oblasti dalšího vzdělávání učitelů, pedagogů a psychologů, v jehož rámci propojovala akademickou komunitu a každodenní svět učitelů. V tomto ohledu byla vždy otevřena spolupráci s kolegyněmi a kolegy z různých akademických pracovišť, s psychology z praxe a s učitelkami a učiteli z různých stupňů i typů škol. Učitelské vzdělávání podporovala odbornými i organizačními aktivitami na Filozofické fakultě UK, Přírodovědecké fakultě UK i na Matematicko-fyzikální fakultě UK.

Od roku 2021 garantuje docentka Gillernová psychologickou přípravu na FP TUL. Mnoho studentů pedagogických oborů tak může založit svůj profesní růst právě na zkušenostech a odborné erudici, kterou tato psycholožka do vzdělávání učitelů přináší. „Čím déle se problematikou psychologie dětí a dospívajících zabývám, tím více přemýšlím o tom, co mohu studentům učitelství nabídnout, co je pro ně důležité a zajímavé, co přispěje k jejich profesnímu rozvoji. Rozhodně nepochybuji o tom, že pro každého učitele jsou pro jeho profesní kompetence podstatné vědomosti a dovednosti pedagogicko-psychologické povahy,“ líčí Ilona Gillernová a dodává: „Dospěla jsem k určitému ‚modelu‘ psychologické přípravy učitelů, který staví na vybraných a relevantních poznatcích pro školní praxi zejména ve vztahu k vývoji jedince, jeho osobnostním, kognitivním, motivačním, emocionálním a sociálním charakteristikám, se kterými může student učitelství pracovat aktivně v modelových situacích školní praxe, jako jsou semináře, výcviky, analýza kazuistik a jiné.“

A docentka Gillernová přidává i motto, kterým by se měl každý učitel řídit: „Laskavost a důslednost, které jsem už dávno slyšela od pana profesora Zdeňka Matějčka a všechny výsledky mých výzkumů i působení v praxi ho bohatě potvrzují.“

Nominovaná vědkyně se rovněž zasazuje o podporu témat duševního zdraví žáků, zdravého učení, zdravé školy, aktivního učení, či dnes rozvíjeného well-beingu. Jejím cílem tak je podpořit respekt a důstojnost žáků i učitelů a učitelek v procesech otevřeného učení a osobnostního růstu žáků. Svým úsilím se snaží, aby česká škola byla místem aktivního učení, bezpečného prostředí, aby podporovala rozvoj otevřenosti a vnímavosti mladé generace, ale i její houževnatosti a kritičnosti.

Adam Pluhař

Výběr publikací doc. Gillernové:

Boukalová H., & Gillernová I. a kol. (2020). Kapitoly z forenzní psychologie. Karolinum.

Gillernová, I. (2016). Principy evaluace činností učitele. In Krejčová, L. a V. Mertin (eds.). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Wolters Kluwer, s. 283 - 291.

Gillernová, I. (2016). Vztah žáka a učitele a možnosti jeho poznávání. In Krejčová, L. a V. Mertin (eds.). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Wolters Kluwer, s. 292 – 315.

Mertin, V. & Gillernová, I. (eds.). (2015) Psychologie pro učitelky mateřské školy. 3. vyd. Portál.

Gillernová, I. (2013). Sociální dovednosti učitele a jejich místo v profesní kompetenci učitelů technických předmětů. In: Interdisciplinární vztahy mezi technickými, humanitními a společenskými vědami. ČVUT, 12 s.

Gillernová, I. & Krejčová L. a kol. (2012) Sociální dovednosti ve škole. Grada.

Gillernová, I. &  Kebza, V., Rymeš, M. a kol. (2011). Psychologické aspekty změn v české společnosti. Člověk na přelomu tisíciletí. Grada.

Gillernová I., Krejčová, L. (2011) Interakce učitelů a žáků. Evaluace ve škole – dotazník. Národní ústav odborného vzdělávání.

Další články v rubrice

Jubilant Jiří Suchomel na vernisáži své výstavy v kruhu nejbližších. Na fakultě působil bezmála právě těch 30 let.

FUA 30 a Jiří Suchomel 80

Fakulta umění a architektury slaví výročí a zároveň narozeniny svého zakladatele. K jubileím uspořádala výstavy v Galerii Národní technické knihovny V Praze.

9. 12. 2024 | Kultura | 296

Zůstaň v kontaktu s univerzitou

T-UNI Univerzitní časopis /
University Magazine

Nepřehlédněte
tipy redakce

470249104_1079878764149048_8819624344635591363_n-2.jpg

Novým děkanem ekonomické fakulty bude Marek Skála

Akademický senát Ekonomické fakulty TUL zvolil na svém pondělním zasedání Ing. Mgr. Marka Skálu, Ph.D., kandidátem na děkana pro příští volební období. Rektor souhlasí se jmenováním, nový děkan tak povede fakultu v letech 2025–2028.

17. 12. 2024 | Univerzita | 143
Jubilant Jiří Suchomel na vernisáži své výstavy v kruhu nejbližších. Na fakultě působil bezmála právě těch 30 let.

FUA 30 a Jiří Suchomel 80

Fakulta umění a architektury slaví výročí a zároveň narozeniny svého zakladatele. K jubileím uspořádala výstavy v Galerii Národní technické knihovny V Praze.

9. 12. 2024 | Kultura | 296