Navrhoval lanovku, která splyne s kopci i traktor ověnčený cenami a teď se jeho kreativita i konstruktérské zkušenosti upírají ke zcela nové podobě škodovky. Absolvent Fakulty strojní TUL Jan Dědek má nyní společně s kolegy za úkol přenést interiér futuristické Škody Vision 7S do sériové podoby.
Detaily své designérské práce odkryl Jan Dědek návštěvníkům přednášky z cyklu 5400 vteřin inspirace i magazínu T-UNI.
„Vision se bude opravdu hodně odlišovat. Zhmotnit vizi 7S zvládl celý designový tým za necelý rok a teď nás čekají čtyři roky náročné práce, aby se auto dostalo na silnici,“ říká Jan Dědek. Jako Feasibility Interior Designer má na starosti úpravu návrhů designérů tak, aby se daly sériově vyrábět. „Návrhy designu bývají hezké, ale často ne úplně funkční. Naším úkolem je skloubit design, funkčnost a vyrobitelnost. Jednotlivé prvky modifikujeme tak, aby splnily technické parametry dané konstruktéry a zároveň, aby hezky inovativně vypadaly.“
Škodovka změní podobu zvenku i zevnitř
Práce na nové škodovce nebude jednoduchá. Sedmimístné elektrické SUV a dosud největší škodovka v historii – má měřit pět metrů – obsáhne zcela nový designový jazyk Modern Solid, jak mu říkají v Mladé Boleslavi. Škodovka změní svoji podobu nejen zvenku, ale i zevnitř. Vůz by měl mít šest plnohodnotných míst, které doplní dětská sedačka před druhou řadou sedadel. Umístěna má být na konzoli v protisměru jízdy. Pasažéři také usednou do sedadel s velkým podílem přírodních vláken. Jsou šetrná k přírodě, mají ale jiné vlastnosti než dosud používané umělé materiály a výroba tak nebude jednoduchá.
Chodidla posádky zase spočinou na podlaze ve vzhledu koberce, který má být vyrobený z recyklovaných pneumatik. I toto je dosud nepoužitá novinka. „Hledáme příjemné a zároveň obnovitelné materiály šetrné k přírodě. Řeší se i příměsi přírodních produktů, které mají být v plastech. Chovají se jinak, než jsme zvyklí u plastů. Je to ale velký trend, k němuž směřujeme,“ upozorňuje Jan Dědek.
Když bude chtít posádka v nové škodovce relaxovat a třeba sledovat film, vozidlo posune volant spolu s přístrojovou deskou dál od řidiče. Otočí také multimediální obrazovku ze svislé do horizontální polohy a pro větší pohodlí sklopí sedadla. Ve vyvíjené generaci škodovek naopak znovu dostanou větší prostor tlačítka a klasické otočné ovladače namísto zatím stále využívanějšího dotykového ovládání.
„Dostali jsme zpětnou vazbu od zákazníků, že haptické ovladače jsou za jízdy daleko pohodlnější než dotykové obrazovky. Nově by navíc měly komunikovat i s displejem. Je to jeden z nových konceptů, který razíme. Osobně se mi i moc líbí navržené rozložení sedadel. Uvidíme, kam nás pustí technika a homologace. Každopádně cílem je udělat vše trochu jinak, aby byl interiér logičtější a praktičtější,“ líčí Jan Dědek.
Designéři ne nepodobní sochařům
Modely nově vznikajícího auta se strojově frézují do speciální hlíny s příměsí vosků nebo síry, následně se ručně dočišťují. Materiál umožňuje následné nalepení fólií. Designéři tak dokáží co nejrealističtěji „obléknout“ model a najít například nejlepší barevné kombinace.
Celý designový tým Škody Auto čítá 120 lidí a 25 národností. „Díky tomu je v návrzích cítit světovost a velký nadhled. Je skvělé dávat dohromady všechny ty myšlenky a návrhy. Jde jen o to vybrat ty nejlepší a dát tomu správný směr,“ dodává designér, jenž v mladoboleslavské automobilce pracuje osmým rokem.
Přiznává, že rozlet designérů někdy brzdí technické, ergonomické a bezpečnostní limity. I když se designéři snaží hledat odvážná a inovativní řešení, výsledek většinou končí kompromisem. I tak má ale podle Jana Dědka zůstat nové a zajímavé řešení.
Ještě než se Jan Dědek vydal na životní dráhu designéra, absolvoval studium na Katedře vozidel a motorů Fakulty strojní TUL. „Dostal jsem výborný základ v technice, naučil jsem se, jak ty věci fungují. I když už bych asi nemohl dělat konstruktéra, protože jsem zapomněl výpočty, rozumím technickému procesu, technologiím a rozumím třeba i výkresům. To je pro moji velmi důležité.“
V anglické Coventry University pak také vystudoval automobilový design. „Od rána do večera jsme tam kreslili. Modelovat v hlíně a stavět modely nás učili světoví odborníci z praxe. Obě školy mi daly vše, co dnes pro svoji práci potřebuji,“ dodává Jan Dědek.
Ještě před tím, než zakotvil ve Škodě Auto, působil osm let v rakouském studiu Design Storz, kde se vypracoval na pozici Senior Transportation Designer. Navrhoval vše, co se pohybuje. Janem Dědkem navržené disky kol stále používá několik značek luxusních vozů, lanovka se zrcadlovými fóliemi zase vozí lyžaře v tyrolském Ischglu. „Lanovkou jsem zatím nejel, protože v době, kdy jsem v Rakousku působil, ještě nestála, podle fotek se ale povedla. Idea byla taková, že jsme chtěli dosáhnout toho, aby lanovka v krajině co nejméně rušila. Proto jsme použili na zrcadlové fólie. Odráží okolí a lanovka tak splyne s okolní přírodou,“ vzpomíná designer na předchozí projekt.
Jeho pozdější práci ve Škodě předznamenala návrh interiéru traktoru Lindner Geotrac 124 na němž v Rakousku s pracoval s týmem kolegů. Traktor v roce 2009 získal prestižní cenu Red Dot Award. „Práce na designu traktoru byla skvělá a moc jsem si ji užil. Byl to jiný proces než u aut a měli jsme velkou volnost. Traktor jsme nakreslili, interiér během dvou týdnů z hlíny nasochali, všechno odladili a traktor dodnes funguje,“ říká Jan Dědek.
Na přednášce, kterou měl designér v univerzitní aule v rámci cyklu 5400 vteřin, se otázky jen sypaly. Zájem svědčí o tom, že příběh Jana Dědka i jeho práce jsou pro studenty inspirativní. Přestože je designér časově značně vytížený, podobné prezentace na TUL neodmítá. „Přímé spojení s realitou a praxí je pro studenty velmi důležité. Jakmile konkrétní věc přiblíží někdo z praxe, poznáte, že to má opravdu smysl. To vám skriptum nedá. Vím, jak mi to při studiu hlavně v Coventry pomáhalo.“
Studentům radí, aby studium nevzdávali při prvních nezdarech a pocitech, že se neubírají správným směrem. A především poukazuje na to, aby využili všech příležitostí ke stážím či praxím. „Zažít realitu je moc důležité. Stejně jako se nebát jít za svým snem a držet svoji cestu. Důležité také je, aby si člověk vybral závěrečnou práci, která jej bude bavit a posune jej,“ nabádá Jan Dědek.
Adam Pluhař
Jan Dědek (*1980, Turnov) V roce 2004 absolvoval Fakultu strojní TUL, katedru vozidel a motorů a následně absolvoval obor Automotive Design na britské Univerzitě v Coventry. Osm následujících let ve firmě Design Storz v Rakousku (vypracoval se na pozici Senior Transportation Designer) navrhoval kola, traktory, lanovky, bagry a další vozidla a mobilní zařízení. Design traktoru Lindner Geotrac 124 byl v roce 2009 oceněn prestižní Red Dot Award. Od roku 2015 pracuje v teamu Škoda Auto, a.s.. na pozici Feasibility Interior Designer a je se svým týmem lidí zodpovědný za dotažení kompletních interiérů vozů Škoda do sériové výroby. Nyní se s týmem podílí na stanovení nového designového jazyka nových škodovek. Je ženatý a má dvě děti. |
Další články v rubrice

Zemřel Václav Urbánek, dlouholetý kolega a člen katedry podnikové ekonomiky a managementu Ekonomické fakulty TUL
Děkan Ekonomické fakulty TUL s lítostí a zármutkem oznamuje, že nás dne 10. března 2023 ve věku nedožitých 82 let opustil pan doc. Ing. Václav Urbánek, CSc., dlouholetý člen katedry podnikové ekonomiky a managementu Ekonomické fakulty TUL (EF).

Odešel profesor Škaloud, přední expert na teorii stavebních konstrukcí a čestný občan Turnova
Ve věku 92 let navždy odešel profesor Miroslav Škaloud, jeden z nejvýznamnějších českých vědců v oblasti teorie stavebních konstrukcí a dlouholetý pracovník Fakulty umění a architektury TUL Liberec.

Světový rekord na krev. Absolvent TUL o životní cestě chladem a vodou
Jaké to je potopit se bez neoprenu pod led do hloubky 52 metrů, tedy dvou budov rektorátu nad sebou, dvě minuty nedýchat a pak s krví na rtech vyplavat jako světový rekordman? Více o svém novém i předchozím světovém rekordu v zimním ponoru, ale i...