
Při oslavách 70 let Fakulty strojní TUL nesmí chybět aktuální výzkum a vize, ale ani burácení závodních motorů. Vždyť absolventi jsou dnes s motorismem a motorsportem úzce propojeni. Stopa fakulty vede i k první československé účasti na legendárním Rallye Dakar. O tom všem byl Den motorismu na TUL.
Šlo o velkolepou ukázku toho, čím se odborníci na fakultě zabývají a co umí studenti. Kdokoli si mohl prohlédnout laboratoře a v nich výzkumné projekty spojené s motorismem a spalovacími motory, ale i elektromobilitou a vývojem autonomních vozidel. Na Univerzitním náměstí byl k vidění monopost vyvinutý fakultním týmem FS TUL Racing nebo závodní vůz ze světových okruhů Škoda Fabia RS Rally 2. Ale také speciály ošlehané dakarskými písky nebo jejich věrné repliky. Kamion LIAZ 627 z rallye Paříž–Dakar v roce 1985, bugina Can-Am (Dakar 2021), motocykly KTM 450 Rally Replica (Dakar 2023) či Tatra Phoenix (Dakar 2023).
„Jde o jednu z dílčích akcí k oslavě založení univerzity a naší fakulty, neboť uplynulých sedmdesát let bylo na naší fakultě i díky katedře vozidel a motorů úzce spojeno s vývojem v oblasti automobilů a pozemní dopravy jako takové. Chtěli jsme především představit současnost našeho oboru,“ řekl děkan Fakulty strojní Jaromír Moravec.
Značnou pozornost poutaly dakarské závodní vozy a motocykly. A návštěvníci se ale nemuseli spokojit jen s obdivováním špičkové techniky, mohli proniknout přímo do zákulisí Dakarské Rallye. A to prostřednictvím besedy s dakarskými jezdci Jiřím Moskalem, Davidem Pabiškou, Milanem Engelem a Tomášem Engem. Posluchači se tak dozvěděli detaily z extrémně vysilujících stakilometrových přejezdů i závodění ve stošedesátikilometrové rychlosti, oprav nebo náročných výměn rozřízlých pneumatik. A došlo třeba i na odlehčené téma ztížené toalety v závodních podmínkách.
Jiří Moskal pro T-UNI zavzpomínal na Zdeňka Kováře, zakladatele katedry spalovacích motorů na Fakultě strojní. Když Zdeňku Kovářovi komunistický režim po roce 1968 znemožnil pracovat na univerzitě, stal se konstruktérem libereckého LIAZu, po převratu byl prvním porevolučním rektorem tehdejší Vysoké školy strojní a textilní v Liberci. Zdeněk Kovář stál v 80. letech u zrodu myšlenky účasti československé výpravy na Rallye Paříž–Dakar. Prvního závodu s československou vlajkou v roce 1985 (sedmého Dakaru v pořadí) se i sám účastnil. Vůz 626 tvořila posádka: Zdeněk Kovář, Josef Brzobohatý a Alain Gallan.
„Kromě toho, že byl Zdeněk dobrý v konstrukci, uměl francouzsky. Francouzsky uměl tak, že mu samotní Francouzi nevěřili, že není rodilým mluvčím. Stal se součástí přípravného týmu a byl u debat, které jsme denně v Paříži vedli. Dělali jsme pak spolu i dokončovací práce na jednom autě,“ vzpomínal Jiří Moskal. Kabinu vozu číslo 627 s ním sdílel ještě Jaroslav Joklík a Radek Fencl. Tato posádka obsadila na prvním československém Dakaru 13. místo mezi kamiony. „Neměli jsme vůbec žádné zkušenosti a informace, přesto jsme dojeli a ještě na poměrně slušném místě. Byl to úspěch,“ zhodnotil Jiří Moskal.
Během celého Dne motorismu se kloubila historie se současností. „Představujeme vazbu na historii motorsportu, mimo jiné prostřednictvím profesora Kováře, zakladatele katedry vozidel a motorů, stejně tak ale chceme poukázat na současnost spojenou s naším výzkumem, s našimi studenty a absolventy,“ uvedl hlavní organizátor Dne motorismu a proděkan Fakulty strojní TUL Jan Valtera.
Jedním ze současných témat je například stavba studentských monopostů, jež se účastní mezinárodních závodů Formule Student. Studentský tým představil v pořadí čtvrtý monopost Klárka, který bojoval na okruzích v loňském roce. Konstruktérský tým vznikl na Fakultě strojní v roce 2015 a od té doby už po okruzích proháněl monoposty Elišku, Markétku, Aničku a Klárku. Současný tým je letos historicky největší – tvoří jej 38 studentů, z toho pět studentek – a finišuje přípravu nového vozu. Půjde o první hybrid. Spalovací motor bude pohánět zadní nápravu, v předních kolem budou elektromotory. „Nový, v pořadí pátý model představíme a pokřtíme před prázdninami, zřejmě v květnu,“ prozradil Ondřej Macháček, kapitán týmu FS TUL Racing.
Adam Pluhař
Další články v rubrice

Přijďte k volbám! TUL si volí nový akademický senát. Některé fakulty poprvé volí i online
Všechny fakulty zvolí během června své zástupce do Akademického senátu Technické univerzity v Liberci. První volby startují už tento týden ve středu. Hlasovat se bude prezenčně, na třech fakultách ale poprvé i online. Nový Akademický senát bude...

Ze světa už nezmizí, tak ji využijte! Akce na TUL odhalila revoluční potenciál umělé inteligence
Rozsáhlé možnosti využití umělé inteligence (AI) ke studiu, výuce, podnikání nebo zábavě představila diskusní přednáška z univerzitního cyklu 5400 vteřin inspirace. Užitečné aplikace, ale i rizika spojená s AI ukázali v aule TUL ve společné...

Studentská přehlídka Bakalaureáty představí letos poprvé i absolventské práce magistrů
V roce 2021 nastoupili na katedru designu Fakulty textilní TUL první studentky a studenti nového navazujícího studijního programu zaměřeného na design. Letos tak končí své studium a představí své práce na výstavě „První magistři a Bakalaureáty“....